Kneebody – Live At Le Crescent
K
Edition
Een nieuwe live opname van dit Amerikaans kwartet ter promotie van hun cd ‘Chapters’ (2019) uitgebracht eerder datzelfde jaar. Kneebody levert al jaren het bewijs dat ze een podium in vuur en vlam kunnen zetten lang nog voor iedereen opgezadeld raakte met een knaldrang van jewelste. In ‘Live At Le Crescent’ stellen ze dat nog maar eens scherp.
Ben Wendel (saxofoon), Shane Endsley (trompet, effecten), Adam Benjamin (toetsen) en Nate Wood (drums, bas) leken er duidelijk plezier aan te beleven daar in Mâcon (Frankrijk). In vijf rondes slaan ze het publiek knock out. Hun aanvalstechniek haalden ze uit hun eigen repertoire meer bepaald ‘Kneedelus’ (‘Drum Battle’), ‘Anti-Hero’ (‘Just To Be’, ‘Uprising’) en ‘Chapters’ (‘Spectra’, ‘The Non-Profit Prince Of Lexington’).
Aan de hand van een Fender Rhodes met lichte distortie, een kurkdroge drumbeat en twee blazers die op scherp staan, steken ze het vuur aan de lont. De klank van een tentet lijkt het wel en toch zijn ze slechts met vier. Opmerkelijk daarbij is dat Wood drums en bas speelt. Nog sterker zijn de solo’s die volledig gebeiteld zitten in de grooves.
Tijdens de eerste acht minuten (‘Spectra’) gaan Endsley en Wendel al een eerste keer helemaal uit de bocht. In ‘Drum Battle’ laveren ze van hoekige funk tot gepimpte Balkan-ritmen gekoppeld aan electro-effecten. Even lijkt het na drie minuten dat ze het noorden en het zuiden kwijt zijn maar ze herpakken zich meteen om verder door te razen. Dat ze in ‘The Non-Profit Prince Of Lexington’ wat gas terugnemen betekent niet dat de impact ondermijnd wordt. Het is hun polarisatieproces van de vertrouwde werkmethodes.
Een beetje bizar dat ze de voorbije zomer nergens op de festivalaffiches prijkten (althans volgens hun website). Vooral ook spijtig dat er tijd en inspiratie gestoken werd in een prachtige hoes terwijl deze opname enkel digitaal verkrijgbaar is. Tot een volgende Record Day waarschijnlijk en er dan een “exclusieve” vinylversie komt.
© Georges Tonla Briquet