Karl Van Deun – Almadies
K
Aspen
Akoestische gitaarweelde in zes nummers verspreid over twee plaatkanten gebracht door de zwaar onderschatte Karl Van Deun. Wederom een waar kunstobject van Aspen Edities door de verzorgde en gelimiteerde vinyluitgave.
Om deze opname in de juiste context te situeren, moeten we even terug in de tijd. Meer bepaald de periode toen Pierre Van Dormael les gaf aan het conservatorium in Dakar. Karl Van Deun was nog gitarist in spe. Gemotiveerd als hij was, zocht hij zijn grote held ginder ter plekke op. We schrijven mei 1995. Op een avond zaten beiden gezellig te keuvelen op het terras. Tussen hen lag een goedkoop Oost-Europees gitaarmodelletje met nylon snaren (een Puldin model) waarvan Van Dormael er een aantal gekocht had in Brussel om als lesinstrument te gebruiken in Senegal. Hij daagde Van Deun uit om te laten horen wat hij zoal in zijn mars had. De improvisaties die volgden, bevielen Van Dormael. Zo sterk zelfs dat hij de vraag een paar dagen later opnieuw stelde maar nu haalde hij er (rudimentaire) opnameapparatuur bij.
Einde verhaal? Neen dus. Jaren later gaat Ruben Machtelinckx op zijn beurt in de leer bij Van Deun. Samen brachten ze inmiddels twee albums uit: ‘Ask Me-Don’t Ask Me’ (2014) en ‘Shapes’ (2016). Zo kwam tevens de fameuze cassette ter sprake met als uiteindelijk resultaat een vinylrelease op 10” formaat.
Zes pareltjes van pure eenvoud maar boordevol emoties. Resonantie staat bijna synoniem voor stilte en omgekeerd. Schetsen die als volwaardige nummers klinken van hetzelfde kaliber als Ry Cooder zijn ‘Paris, Texas’ of de meest minimalistische sfeerscheppingen van Bill Frisell. Parallellen met het werk van Egberto Gismonti en Van Dormael ontbreken evenmin. Een zijtak van bioacoustics als het ware.
Zoals bij elke release van Aspen, ook nu weer een citaat op de hoes. Deze keer komt die van Pierre Van Dormael: ‘Le son, c’est son âme’. Meteen de essentie van deze plaat mooi samengevat. De illustratie is van Loïc Van Zeebroek. Het betreft een genummerde uitgave beperkt tot 200 exemplaren. Snel bij zijn want dit wordt een ware collector item.
© Georges Tonla Briquet
Karl Van Deun: gitaar
www.aspenedities.com
Op 18 mei 2019 te zien tijdens de Aspen Label Night - De Warande KUUB