Kabas & Vicente – Negen // Kabas & Vicente & Godinho – Live at Smup (gtb)
K
FMR Records
Kabas drong voor het eerst onze atmosfeer binnen in 2015 met ‘Abel’ (elNEGOCITO). Thijs Troch (piano), Jan Daelman (fluit), Nils Vermeulen (contrabas) en Elias Devoldere (drums) ontsponnen er introverte improvisatiestructuren.
Twee jaar later waren ze voor de tweede maal te gast in Portugal. Ze maakten van de gelegenheid gebruik om in gezelschap van trompettist Luis Vicente de studio in te trekken en zes nummers in te blikken. Bovendien legden ze nog een live happening vast, opnieuw met Vicente erbij maar ook met percussionist Carlos Godinho. Deze twee registraties worden nu uitgebracht onder de titel ‘Negen/Live At Smup. Meteen een kijk op beide werelden van Kabas, deze van de studio en deze van het podium.
Voor de studio-opname hadden ze een duidelijke opdracht voor ogen: improvisatie herleiden tot de basisprincipes van creatie aan de hand van ruimte en minimalistische klankeffecten. Melodie, harmonie en ritme waren totaal uit den boze. Alles draait hier dan ook rond het connecteren van kleine cellen opgebouwd uit percussiespielereien met diverse instrumenten en schuivende trompetnoten. Meestal met uiterste omzichtigheid, soms even net wat meer tegen de tijd werkend. Met een verrassend poëtische middenpassage waarin de pianist een sensuele paringsdans uitvoert met de anderen. Vooral toch voor geoefende luisteraars.
Net wat dynamischer is de concertregistratie in de aldaar bekende Smup club (Parede). Deze keer waren ze met zes. De vier van Kabas aangevuld met Luis Vicente en Carlos Godinho. Drie stukken, in totaal goed voor net iets meer dan een half uur. Een vertekend Oosters sfeertje door de intro met fluit, wat percussiegeluiden die geleidelijk aan intenser worden en terug weg deinen en een piano-interlude, dit alles uitgewerkt in net geen twintig minuten, vormt het eerste luik. Daarna een nauw hierbij aansluitende blauwdruk (tien minuten) maar dan met bijdragen van trompettist Vicente.
Er wordt vervolgens in alle improvisatiesereniteit afgesloten (zes minuten). Net wat toegankelijker dan het studiomateriaal maar toch evenzeer voer voor aficionados van het genre.
© Georges Tonla Briquet