Julien Tassin – Great Expectations
J
W.E.R.F./Igloo
Gitarist Julien Tassin zijn inspiratie en productiviteit blijken niet te stoppen. Na recente releases waaronder ‘Duality’ (een duo met Patrick Steenaerts) en zijn soloplaat ‘Primitiv’ is er nu de derde cd van zijn trio. Voor de gelegenheid nodigde hij de Amerikaanse trompettist Jason Palmer uit die meteen mee zijn stempel drukt op het eindresultaat.
‘Sweet Tension’, met bassist Nicolas Thys en drummer Dré Pallemaerts, dateert ondertussen van 2018. Het leverde Tassin de nodige bekendheid op in beide landsgedeelten. Vooral de explosieve optredens lieten telkens een sterke indruk na. ‘Moondancer’ (2020) verdween helaas wat onder de radar door de pandemie maar was zeker evenwaardig.
Het vaste kerntrio krijgt op ‘Great Expectations’ het gezelschap van trompettist Jason Palmer die zelf reeds een aantal spraakmakende albums uitbracht en werkte met onder meer Herbie Hancock, Wynton Marsalis en Mark Turner. “Ron Miles was de eerste keuze maar door diens plotse overlijden moest ik op zoek naar een vervanger. Dankzij Nicolas Thys kwam ik terecht bij Palmer. Ik zocht echt iemand in wiens sound de Amerikaanse traditie en de blues vervat zitten en bij hem is dat helemaal het geval”. Palmer is dus niet zomaar een “special guest” die aangetrokken werd voor enkele kleine bijdragen. Hij bepaalt in grote mate mee de sound van het album, al blijft de combinatie Tassin/Thys/Pallemaerts de essentiële basisstructuur vormen.
Openingstrack ‘Birth Suite’ klinkt aanvankelijk als een ballad in pure Chet Baker stijl waarbij Palmer zijn warm trompetspel zich naadloos vermengt met dit van het trio. Geleidelijk aan verheft Palmer zijn stem als aankondiging van een kort breekpunt dat na zes minuten plots de sfeer totaal doet keren. Enkele stevige uithalen van Tassin en alles belandt in een wervelwind van rockgeweld en gitaarnoise. Verrassende “coup de théâtre” en een aanwijzing van wat volgt.
‘To Ron’ is gebaseerd op een haast identiek principe. Het trio zet de eerste bakens uit met de uiterst herkenbare gitaar van Tassin, Palmer vult aan tot het gestage tempo langzaam maar zeker ontvlamt. Ook ‘Believe’ verloopt volgens eenzelfde scenario, het flegmatiek opwerken naar een climax met deze keer een finaal voortzetten van de melodielijn om af te sluiten. Toch is dit niet het misbruiken van een format die werkt. Daarvoor biedt de wisselwerking tussen Tassin en Palmer duidelijk een te groot potentieel. Knap hoe de rockachtergrond van de gitarist samensmelt met de klassieke jazztraditie van de trompettist. Beiden vullen elkaar aan maar zorgen tevens voor spannende ontwrichtingen.
‘Mirage’ is gestructureerd als een spel van aantrekken en afstoten zonder dat de eenheid verloren gaat maar ontaardt wel wederom in een heus vuurwerk met vinnig gitaarwerk en een al even venijnige trompet. ‘Inner Shadows’ is een rustige mijmering over heel de lijn. Tassin zijn donkere kant komt hier naar boven. Stilte voor de nieuwe storm van ‘Resilience’ (!) en ‘Forward’ (!!).
Een krachtig nieuw statement van Julien Tassin. Dat ‘Great Expectations’ live opgenomen werd, verklaart de directe impact en is het beste visitekaartje voor de komende concerten. Een bewuste zet trouwens van Tassin. “We voelden aan dat tijdens de optredens alles nog veel explosiever klonk en de emotie sterker overkwam. Vooral de interactie met het publiek stuwde ons steeds verder. Het leek dan ook logisch dat we een live album zouden opnemen”.
© Georges Tonla Briquet
Live
01.12.23 - Biekorf Theaterzaal (Brugge - BE)
03.12.23 – Tivoli Vredenburg (Utrecht - NL)
05.12.23 - CC Begijnhof (Diest - BE)
07.12.23 - Botanique (Brussel - BE)
Voor deze tournee wordt Jason Palmer uitzonderlijk vervangen door trompettist Hermon Mehari
https://www.julien-tassin.com/