John Bishop/Bram Weijters/Piet Verbist – Antwerp
J
Origin
Twee Vlamingen en een Amerikaan die samen een trio vormen en voor hun cd de titel ‘Antwerp’ kiezen. Het zou aanleiding kunnen geven tot heel wat grappen. Niet dus in dit geval. Pianist Bram Weijters, contrabassist Piet Verbist en drummer John Bishop leveren een opname af barstensvol moderne jazz met duidelijke links naar een vertrouwd jazzverleden.
Het verhaal van dit trio start in 2008 tijdens de befaamde Banff conferentie annex festival en workshops waar de Amerikaanse trompettist Chad McCullough de Vlaamse pianist Bram Weijters ontmoette. Een en ander leidde nadien tot een kwartet met Piet Verbist en John Bishop gevolgd door tournees in de USA, Europa en zelfs Rusland. Er verschenen drie albums. Het leven na Covid leidde tot een verschuiving waarbij Verbist, Weijters en Bishop in de lente van 2023 als trio een studio binnenstapten.
Weijters en Verbist hadden enkele oude en nieuwe composities voorhanden die aangevuld werden met werk van Hal Galper (een ondergewaardeerde Origin-artiest in Europa), Carla Bley (‘Lawns’) en Henri Mancini (‘Two For The Road’). Een heel eclectische setlist die het (live) potentieel van het trio op de juiste manier weerspiegelt.
Ze introduceren zichzelf aan de hand van een passende titel, ‘Rüchsichtslos’. Een toboganrit van zes minuten laverend van klassieke swing tot hedendaagse bop inclusief een kort rustpunt als transitie naar de volgende actiescene. ‘Trip The Light Fantastic’ is een voorbeeld van een schichtig ontspinnende verhaallijn met de drie protagonisten in evenwaardige hoofdrollen. In Verbist zijn ‘Pointing At The Moon’ schemeren invloeden door van de bassist zijn fascinatie voor flamenco maar het blijft wel jazz anno 2023 geworteld in de traditie. Een explicieter voorbeeld van dit alles is ‘Bull’.
Carla Bley haar ‘Lawns’ is het moment waarop het trio zich omzichtig terugtrekt en vanuit de stilte een heel broos tableau bij elkaar spint. Nog meer melodieuze poëzie volgt aanvankelijk met ‘The Same Melody’ tot het onderliggende swingtempo voor een geringe wending zorgt. Een bassolo en drumgeroffel bepalen de toon van ‘For Less Than Nothing’ tot Weijters op piano het kleurenpalet subtiel verrijkt met zijn licht toucher.
Ze sluiten af met het mijmerende ‘Two For The Road’ van Mancini en ‘Contemplative’ dat geleidelijk aan tot een climax uitgebouwd wordt.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Bram Weijters: piano
Piet Verbist: contrabas
John Bishop: drums
https://originarts.com/