Jean-Jacques Birgé – Pique-Nique Au Labo 4

J
GRRR
Vierde deel in deze saga waarbij multi-instrumentalist Jean-Jacques Birgé opnieuw muzikanten om zich heen verzamelde die zonder enige vorm van afspraak onderling gingen improviseren. In totaal waren ze met zeventien die zich aan de stijloefening waagden. Onder hen Hélène Duret en Roberto Negro.
Het sleutelbegrip was musiceren om elkaar te ontmoeten en niet het omgekeerde zoals meestal het geval is. Dat het thema van elk stuk bepaald werd door net voordien een briefje te trekken waarop dan een onderwerp vermeld stond, was een onderdeel van de uitdaging. Verrassing gegarandeerd dus voor zowel de uitvoerders als voor het publiek dat naar de concerten kwam.
In het cd-boekje staat per nummer afzonderlijk vermeld wie welk instrument bespeelde. De meest bizarre combinaties kwamen zo naar voor. Dat Birgé zelf telkens een uitgebreid instrumentarium hanteerde, verhoogde de spanning. Bovendien maakte hij deel uit van alle “groepen” en stond hij in voor de finale mix. Hij zorgde daarbij dat de vier studiotracks naadloos aansloten zodat het lijkt dat de luisteraar achtendertig minuten ondergedompeld wordt in een homogene flow. De vijf live uittreksels zijn weliswaar onderbroken door applaus maar het eindresultaat is gelijkaardig.
Omschrijven wat hier allemaal plaatsheeft, is zo goed als onmogelijk. We geven louter mee dat het geen orgie van sonische uitspattingen is maar een heel bijzondere luisterervaring waar adjectieven als vervreemdend en enigmatisch maar eveneens poëtisch en filmisch nog het best bij passen, zij het natuurlijk gesitueerd in deze context. Enkel in de afsluiter duikt de nodige commotie op.
Complete immersie en volledige concentratie garanderen een fascinerende trip. Meteen ook de beste manier om kennis te maken met vooraanstaande protagonisten uit de Franse improvisatiewereld. Gepaste release voor het vijftigjarig jubileum van GRRR. De website is een heuse goudmijn!
© Georges Tonla Briquet 2025