Fou Records - Avenel, Lazro in de schijnwerpers

Fou Records - Avenel, Lazro in de schijnwerpers

J

Fou Records

Twee albums uitgebracht door Fou Records die ons herinneren aan deze sterke persoonlijkheden. De Fou Records catalogus is verrijkt met twee nog niet eerder uitgebrachte opnames die de gedeelde muzikaliteit van Jean-Jacques Avenel en Daunik Lazro vieren, op het tweede album aangevuld met Tristan Honsinger

De historische context van jazz in de jaren '80 werd gekenmerkt door de geleidelijke emancipatie van Franse musici van hun Europese collega's. Tot die tijd was radicale improvisatie een van de meest populaire vormen van jazz, en vooral het domein van de Britten, Nederlanders en Duitsers. 



De erfenis van free jazz en Afro-Amerikaanse muziek blijft onderliggend, zoals blijkt uit de dedicaties op de eerste cd. 

De ervaring die Jean-Jacques Avenel opdeed bij Steve Lacy en Frank Wright wordt geëvenaard door die van Daunik Lazro, die zijn muzikale carrière begon bij Saheb Sarbib. Deze twee volleerde musici hebben een stilistische veelzijdigheid geërfd die hen in staat stelt te improviseren zonder ooit het poëtische kader te verlaten.

Herinner je de lp “The Entrance Gates Of Tshee Park” die werd opgenomen in Dunois en Clichy in november 1979 en uitgebracht op Hat Hut. De plaat werd nooit opnieuw uitgebracht - zoals veel van de albums geproduceerd door Pia en Werner Uehlinger – en ze bezegelde het partnerschap tussen Jean-Jacques Avenel en Daunik Lazro.

Jean-Marc Foussat blijft schatten opgraven en heeft dit duo instrumentalisten nieuw leven ingeblazen door een opname uit te geven die hij op 13 november 1980 in de bibliotheek van Massy maakte.

“John Tchicai In West-Africa meets Jimmy Lyons In Maghreb”, een lang stuk van bijna een half uur, is een reis waarbij de verbeelding tevoorschijn komt uit de verstrengeling van instrumentale lijnen. De machine loopt vlot op de rails, stevig verankerd aan de grond, maar de harmonische meanders mikken op de sterren.

Deze evenwichtsoefening is kenmerkend voor beide muzikanten, die geduldig een uitgebreid proces opbouwen. “Cordered (for Steve Lacy & Anthony Braxton)” doet denken aan de typische Lacy structuren uit die tijd, die doordringen in het levendige spel van Jean-Jacques Avenel. De schokkerige articulaties van Daunik Lazro helpen de reikwijdte van de improvisaties te vergroten. De bruisende vrijheid verliest nooit zijn houvast.



« Improv Including Pat. & Ever Never »,
of hoe, beginnend met do-re-mi-fa-sol-la-si, de sonische fusie van drie gedroomde uitvinders vorm krijgt. De menselijke stem maakt deel uit van de mix en de nauwkeurigheid van de boodschap is een verrassing. Jean-Jacques Avenel is imperiaal en lyrisch als altijd op contrabas, met een voorliefde voor abstractie. De cello van Tristan Honsinger leeft van nervositeit en de altsax van Daunik Lazro verbindt de gesprekken met onverzettelijkheid. De adem vermengt zich met de snaren, trillingen vullen de ruimte en de liederen smelten samen.

« Improv Including Cordered & Canoë » strekt zich uit over zo'n veertig minuten, waarbij alles solide in elkaar past, de steigers vorm krijgen en rijzen. “Cordered”, dat al op het duo-album staat, is een beetje lichtvoetiger en de route heeft zijn markeringen. Maar er zijn een paar ongerijmdheden, waaronder een tekst van Antonin Artaud uit het voorwoord van zijn Théâtre et son double uit 1938 en de verschijning van de tubausax [altsaxofoon met een buis tussen de bokaal en de body van het instrument, een innovatie geleend van Michel Portal, NVDR]. 

'True & Whole Tones In Rhythms' sublimeert onvoorspelbaarheid.

Deze twee albums komen als geroepen. De opnamen van deze concerten, gemaakt door Jean-Marc Foussat, zijn briljant.

© Mario Borroni, 16.3.2025 (vrije vertaling : Jos Demol)
In samenwerking met Citizen Jazz


Lees HIER het origineel artikel (F)


In case you LIKE us, please click here:



Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Luca A. d'Agostino
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Francesca Patella
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Renato Sclaunich
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst