Fou Records - Avenel, Lazro in de schijnwerpers

J
Fou Records
Twee albums uitgebracht door Fou Records die ons herinneren aan deze sterke persoonlijkheden. De Fou Records catalogus is verrijkt met twee nog niet eerder uitgebrachte opnames die de gedeelde muzikaliteit van Jean-Jacques Avenel en Daunik Lazro vieren, op het tweede album aangevuld met Tristan Honsinger.
De historische context van jazz in de jaren '80 werd gekenmerkt door de geleidelijke emancipatie van Franse musici van hun Europese collega's. Tot die tijd was radicale improvisatie een van de meest populaire vormen van jazz, en vooral het domein van de Britten, Nederlanders en Duitsers.
De erfenis van free jazz en Afro-Amerikaanse muziek blijft onderliggend, zoals blijkt uit de dedicaties op de eerste cd.
De ervaring die Jean-Jacques Avenel opdeed bij Steve Lacy en Frank Wright wordt geëvenaard door die van Daunik Lazro, die zijn muzikale carrière begon bij Saheb Sarbib. Deze twee volleerde musici hebben een stilistische veelzijdigheid geërfd die hen in staat stelt te improviseren zonder ooit het poëtische kader te verlaten.
Herinner je de lp “The Entrance Gates Of Tshee Park” die werd opgenomen in Dunois en Clichy in november 1979 en uitgebracht op Hat Hut. De plaat werd nooit opnieuw uitgebracht - zoals veel van de albums geproduceerd door Pia en Werner Uehlinger – en ze bezegelde het partnerschap tussen Jean-Jacques Avenel en Daunik Lazro.
Jean-Marc Foussat blijft schatten opgraven en heeft dit duo instrumentalisten nieuw leven ingeblazen door een opname uit te geven die hij op 13 november 1980 in de bibliotheek van Massy maakte.
“John Tchicai In West-Africa meets Jimmy Lyons In Maghreb”, een lang stuk van bijna een half uur, is een reis waarbij de verbeelding tevoorschijn komt uit de verstrengeling van instrumentale lijnen. De machine loopt vlot op de rails, stevig verankerd aan de grond, maar de harmonische meanders mikken op de sterren.
Deze evenwichtsoefening is kenmerkend voor beide muzikanten, die geduldig een uitgebreid proces opbouwen. “Cordered (for Steve Lacy & Anthony Braxton)” doet denken aan de typische Lacy structuren uit die tijd, die doordringen in het levendige spel van Jean-Jacques Avenel. De schokkerige articulaties van Daunik Lazro helpen de reikwijdte van de improvisaties te vergroten. De bruisende vrijheid verliest nooit zijn houvast.
« Improv Including Pat. & Ever Never », of hoe, beginnend met do-re-mi-fa-sol-la-si, de sonische fusie van drie gedroomde uitvinders vorm krijgt. De menselijke stem maakt deel uit van de mix en de nauwkeurigheid van de boodschap is een verrassing. Jean-Jacques Avenel is imperiaal en lyrisch als altijd op contrabas, met een voorliefde voor abstractie. De cello van Tristan Honsinger leeft van nervositeit en de altsax van Daunik Lazro verbindt de gesprekken met onverzettelijkheid. De adem vermengt zich met de snaren, trillingen vullen de ruimte en de liederen smelten samen.
« Improv Including Cordered & Canoë » strekt zich uit over zo'n veertig minuten, waarbij alles solide in elkaar past, de steigers vorm krijgen en rijzen. “Cordered”, dat al op het duo-album staat, is een beetje lichtvoetiger en de route heeft zijn markeringen. Maar er zijn een paar ongerijmdheden, waaronder een tekst van Antonin Artaud uit het voorwoord van zijn Théâtre et son double uit 1938 en de verschijning van de tubausax [altsaxofoon met een buis tussen de bokaal en de body van het instrument, een innovatie geleend van Michel Portal, NVDR].
'True & Whole Tones In Rhythms' sublimeert onvoorspelbaarheid.
Deze twee albums komen als geroepen. De opnamen van deze concerten, gemaakt door Jean-Marc Foussat, zijn briljant.
© Mario Borroni, 16.3.2025 (vrije vertaling : Jos Demol)
In samenwerking met Citizen Jazz