Imagine Raymond – ‘Imagine Raymond’
I
W.E.R.F. Records
Waar het tegenwoordig bon ton is om te kiezen voor een trip van electronics naar jazz, gaat Michel Mast tegen de stroom in met zijn ‘Imagine Raymond’ en opteert hij om vanuit zijn jazzuniversum toenadering te zoeken met de wereld van electrowizard Raymond Scott.
Raymond Scott (1908-1994) was een heus fenomeen, actief in verschillende domeinen. Voor sommigen was hij de laboratoriumnerd die de meest bizarre instrumenten in elkaar knutselde en in zijn eentje de technische rubriek van elk muziekblad volledig voor zijn rekening kon nemen. Anderen kenden hem voor zijn nog gekkere geluidseffecten die hij maakte voor de soundtracks van tekenfilmfabriek Loony Tunes. Maar er was ook Raymond Scott die een zwak had voor jazz en musiceerde met zijn eigen kwintet/sextet. Niemand is perfect tenslotte. Het is precies die laatste zijde van de man zijn complexe persoonlijkheid die Michel Mast wil belichten met zijn nieuwste project ‘Imagine Raymond’, zonder daarbij de andere aspecten uit het oog te verliezen. Een muzikale gender-oefening als het ware.
Aan de hand van acht stukken van de “weird professor” en eentje van Xavier Verhelst wordt jazz gelinkt aan de bizarre electroscheppingen van Scott evenals aan de cartooneske fratsen van Bugs Bunny, Roadrunner en Daffy Duck. Let wel, de focus is hoofdzakelijk gericht op jazz. De andere invloeden blijven uiterst beperkt. Misschien zelfs wat te beperkt. Van iemand die deel uitmaakt van het al even fantasierijke Flat Earth Society zou je net wat extremere buitensporigheden verwachten. Zeker met Dijf Sanders er bij.
Dit doet uiteindelijk geen afbreuk aan de muziek, integendeel. Door de arrangementen en de hele uitwerking is het uiterst verrassend te horen hoe hedendaags en modern de composities van Scott kunnen klinken mits de juiste bewerkingen. De openingstrack slingert zich al meteen door verschillende stijlen met een haast klassiek piano-interludium tussendoor. Van hieruit gaat het verder door een tuin van muzikale lusten. Verplichte stopplaatsen zijn onder meer het Marc Moulin/Telex-getinte ‘Lightworks’, het funky ‘Celebration On The Planet Mars’ en ‘When Will It End’ met gamelan-verwante klankeffecten (een knipoog naar Dijf Sanders zijn Indonesisch avontuur ‘Java’?).
De cd staat garant voor een pittige luisterervaring maar live klonk het tijdens Leuven Jazz nog net iets ruimer en speelser en werd de jazzondergrond nog steviger uitgebouwd door onder meer een aantal solo’s. De vintage visuals van Victor Van Rossem pasten perfect bij het ganse opzet. Zo klonk de intro uiteindelijk bijna als pure Hawkwind. Afwisseling genoeg nadien met een loungemoment en zelfs ethiojazz en een trip naar Mars. Met net nog wat meer afwijkende improvisatieaccolades is dit bij het einde van de JazzLab tournee gegarandeerd het evenement van het seizoen.
Extra luistertip: de dubbel-cd ‘Manhattan Research Inc. - Composed and performed by Raymond Scott’ (Basta) met boekje van 144 pagina’s. Recent heruitgegeven op vinyl.
MUSICI:
Mattias Laga (klarinetten)
Jon Birdsong (cornet)
Michel Mast (tenorsaxofoon)
Stijn Engels (piano, toetsen)
Xavier Verhelst (basgitaar)
Jonathan Callens (drums, electronics)
Dijf Sanders (electronics)
© Georges Tonla Briquet
Informatie:
Lees HIER het gesprek dat Paul Godderis had met Michel Mast.