Hagiga Sextet – New Directions (gtb)
H
QFTF
Na twee cd’s bij het Spaanse Fresh Sounds (‘Exposure’ – 2005, ‘Optimistic View’ – 2009), verschijnt ‘New Directions’ bij het vooruitstrevende Duitse QFTF. De muzikanten zelf hebben hun uitvalsbasis echter nog steeds in Israël.
De opnamen hadden plaats in de Bardo Studios in de loop van 2015-2016.Een eerste release was er reeds in 2016 maar QFTF pikte het album op en zorgde voor een re-release. Ondertussen zijn we bijna vijf jaar verder maar volgens Farber zelf blijft ‘New Directions’ actueel. “Het is een verhaal zonder einde, die voortdurende zoektocht naar nieuwe mogelijkheden om ritme, harmonie en melodie te combineren. Mijn voorbeelden daarbij zijn momenteel Art Blakey, Brad Mehldau en wat Booker Little deed begin jaren zestig”.
De groepsnaam verwijst rechtstreeks naar een term uit de Talmoed. De Joodse roots mogen dan op deze manier expliciet zijn, in de muziek komt dit niet zo tot uiting. Er zijn weliswaar lichte verwijzingen en accenten maar Farber en zijn gezelschap trekken zeker de kaart niet van een goedkope crossover tussen folk en jazz.
Hoofdbrok van de cd is de ‘New Directions Suite’ in vier delen: ‘Night Walk’, ‘Short Dream’, ‘Dawn Dance’ en ‘Seven Four Seven’. Stuk voor stuk filmische titels die ook zo klinken. Een vuurlinie met drie blazers (trombone, altsaxofoon, sopraansaxofoon) kan nochtans heel beperkend uitdraaien. In dit geval zorgt deze bezetting voor een rijk kleurenpalet. Nergens overdaad maar wel een uiterst berekende krachtbron. Het is eerder de gastpercussionist Joca Perpignan die aanzet tot de grootste assertiviteit, zij het ook telkens tot in de puntjes gecontroleerd.
Om een goed idee te hebben van waar dit allemaal naar toe leidt, is de negen minutenlange openingstrack ‘Green Lizard’ (die geen deel uitmaakt van de suite) de ideale aanzet. Het hele potentieel wordt uit de doeken gedaan vooraleer de hoofdbrok begint. Van “the art of the trio” naar een meer orkestrale uiteenzetting met alle kleine accenten die nadien aan bod komen. Ander hoogtepunt is ‘Minuet For Maya’, een wervelwind van blues en swing.
Belangrijke man bij deze opname was drummer Dani Benedikt die niet alleen enkele composities aanreikte (‘Like Farb’ !) maar tevens instond voor productie en arrangementen. Benedikt richtte trouwens in 2001 samen met Farber het Hagiga Quintet op na het afronden van hun studies aan het Berklee College Of Music in Boston.
Er zijn natuurlijk (kleine) parallellen met wat bekendere Israëlische jazzmuzikanten brengen maar Alon Farber bewijst hier vooral dat zijn sextet een zeer persoonlijke sound heeft. Dat hij zelf duidelijk luisterde naar Wayne Shorter zonder hem te kopiëren, siert hem.
Trivia: trompettist Avishai Cohen speelde indertijd mee op het debuutalbum ‘Exposure’.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Alon Farber - soprano sax
Hagai Amir - alto sax
Oded Meir - trombone
Gadi Lehavi - piano (tracks 1,7,8)
Tomer Bar - piano (tracks 2-5,6,9)
Assaf Hakimi - contrabas
Dani Benedikt - drums
Special Guest:
Joca Perpignan - percussie (tracks 2-5, 9)
www.hagiga.com
https://qftf.bandcamp.com/