Gwen Cresens Quartet - Eclectica
G
Warner Classics
Accordeon en jazz, het blijft een precair gegeven. Behalve als je naam Richard Galliano is. Niet dat we Gwen Cresens op hetzelfde voetstuk plaatsen maar wat hij voorstelt op ‘Eclectica’ is toch wel heel sterk. Dat hij beroep doet op klasse muzikanten als pianist Bart Van Caenegem, contrabassist Janos Bruneel en drummer Matthias De Waele helpt natuurlijk.
Accordeonist Gwen Cresens maakt vooral furore in genre overschrijdende folk- en wereldmuziekmiddens maar ook de pop- en theaterwereld zijn hem niet vreemd. Zijn drie begeleiders dragen eerder het etiket van jazzcats. De cd komt uit op het klassieke label van Warner. Als dat allemaal maar goed komt, denk je dan.
Geen nood, het kwartet zorgt voor gensters. Beginnen met een compositie van Edvard Grieg (‘Anitra’s Dance’) getuigt van durf en panache. Cresens en C° maken er een kubistisch walsje van. Verrassend en intrigerend waardoor je meteen het vervolg wil kennen. Met ‘Grab The Deed’ (Thomas Marvin Hatley) wordt de snelheid opgedreven en belanden we in een sfeerbeeld van jazz uit de jaren twintig toen filmhelden als Comedy Capers en Laurel & Hardy de gekste fratsen uithaalden en muzikanten in de cinemazalen deze filmcapriolen live begeleidden. Nog meer vingervlugheid volgt met ‘Apanhei-Te Cavaquinho’ (Ernesto Nazareth). Een even grote sprong terug in de tijd maar dan naar de Parijse cabarets uit die periode waar Braziliaanse muziekjes weerklonken. Zelfs Bach ontbreekt niet op het appel aan de hand van ‘Prelude NO.2 In C Minor BWV847’ waarin het lijkt dat flarden Monk verwerkt zitten. Diezelfde Bach zijn ‘Prelude NO.3 In C-Sharp Major BWV848’ toveren ze om in een walsje.
Af en toe neemt het gezelschap wat gas terug zoals in ‘La Ballade Irlandaise’ waarin eerst de combinatie van brushes en piano de toon zet om nadien alles te laten uiteenspatten in een kleurrijke ruiker van klanken dankzij accordeon en contrabas. In eenzelfde lijn is er Toots Thielemans zijn ‘Old Friend’. Gestileerde tristesse van de eerste tot de laatste noot met een accordeon die huiveringwekkend dicht de klank van een mondharmonica benadert. ‘Danny Boy’ is dan weer het moment om de luisteraar te trakteren op een diepgevoelige portie melancholie, net trouwens als met de Franse klassieker ‘Plaisir D’Amour’.
Astor Piazzolla mocht niet ontbreken. Hiervoor selecteerden ze ‘Libertango’. Als afsluiter is er nog een live track waarbij Cresens in duo musiceert met pianist Alano Gruarin, beiden omringd door het Brussels Chamber Orchestra onder leiding van Michel Bisceglia.
De belofte van de cd-titel wordt op die manier over heel de lijn waargemaakt. ‘Eclectica’ is een rit op een carrousel waarbij heel wat stijlen en tijdsperioden voorbij suizen. Zoals in het bijgevoegde boekje staat te lezen: “De mooiste muziek ontstaat daar waar de grenzen vervagen”.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Gwen Cresens: accordeon
Bart Van Caenegem: piano
Janos Bruneel: contrabas
Matthias De Waele: drums
+
Alano Gruarin: piano
Brussels Chamber Orchestra
LIVE
22 02 2020 De Roma (cd release concert) – www.deroma.be
22 03 2020 De Grote Post Oostende – www.degrotepost.be
02 04 2020 De Warande Turnhout – www.warande.be
04 04 2020 De Muze Meise – www.demuzevanmeise.be
19 04 2020 CC Merksem – www.ccmerksem.be