Gerben Klein Willink - A Warm Breeze
G
gerbenkleinwillink.com
De Nederlandse trompettist Gerben Klein Willink zoekt in zijn solo-album ‘A Warm Breeze’ de intieme klank op van zijn instrument. Hij blaast langzame warme lucht als een persoonlijk, zacht fluisterende stem. Hij laat zijn trompet lyrisch zingen, puur akoestisch, slechts geruggensteund door piano of cello.
Hij plooit zo terug op zijn eigen trompetsound die anders ook nog schittert in het jazz collectief Utrecht: Jazz Archipel met stadsgenoten Marc Scholten, Ad Colen, Dion Nijland, Bert Lochs, Kees Adolfsen, Kika Sprangers, Mees Siderius en Paul Maassen. Bovendien speelde Gerber Klein Willink met vele pop/jazzartiesten (Chef’Special, Room Eleven, Claudia de Breij, Caro Emerald en Young Sinatras).
Hij stak heel wat op van zijn trompetmeesters (Geert Sprick, Jan Wessels, Jarmo Hoogendijk, Eric Vloeimans) en inspireerde zich voor ‘A Warm Breeze’ op Ack van Rooyen’s opnames voor piano en bugel.
In de 11 tracks van ‘A Warm Breeze’, alle composities van Gerben Klein Willink, dragen drie pianisten bij : Pieter de Graaf, Rein Godefroy en Jasper Slijderink, telkens voor enkele nummers, naast Jonas Pap op cello in ‘Trans’ en ‘Hidden Impact’ en Pim Dros op hand-drums in ‘Luna’. Pim Dros is overigens lid van Rein Godefroy’s trio.
De pianisten Rein Godefroy en Jasper Slijderink hebben allebei in Gerbens 10-mansband, The Very Next, gespeeld. Die bestond uit een zanger, zes blazers en ritmesectie in de souljazz hoek. Met Pieter de Graaf studeerde hij in Rotterdam en toerden ze met Anne van Veen.
Gerben Klein Willink: “Ik ben met deze drie pianisten gaan werken omdat ik enerzijds al met hen in een band samen speelde en ik sindsdien fan van ze ben (zowel persoonlijk als muzikaal). Elke pianist heeft daarbij zijn eigen karakter en kwaliteiten. Vanaf die kennis had ik bij elke compositie heel bewust in mijn hoofd wie daar bij zou passen. Ik had de piano ideeën (concept ritmisch/harmonisch/referentie) opgeschreven maar liet het ook graag aan de pianist over om daarmee aan de haal te gaan, zijn eigen invulling aan te geven.
De uitdaging was om met deze pianisten een homogeen album te maken. Ik heb daarom altijd in dezelfde studio opgenomen, dus met dezelfde setting. En natuurlijk met zijn tweeën tegelijk. Ik heb meestal een aantal repetities gedaan, en ben dan de studio ingegaan. Met Rein heb ik wat meer gerepeteerd omdat hij de eerste pianist was en we moesten uitzoeken wat het beste werkt. In totaal zijn de opnames over ca 1,5 jaar verspreid geweest. Ik hou erg van samen muziek maken, dus sta altijd erg open voor ideeën en interactie. Maar in een studio setting kost dat te veel tijd dus was het meeste goed voorbereid. Alleen de invulling van de cello (Jonas Pap), was spontaan. Jonas was de opname-engineer, en had op mijn verzoek altijd zijn cello bij zich. Dus waar ik voelde dat het paste hebben we dat in de studio uitgeprobeerd. En meestal werkte het. Bij het nummer ‘Luna’ is de hand-drums later ingespeeld omdat het met alleen piano en bugel naar mijn mening niet genoeg rust gaf. Ook een snel nummer moet in een soort van trance flow kunnen komen.”
Een heel persoonlijk luik van het album draait rond Gerbens echtgenote (‘For Nicola’), de kinderen (‘Spike’ en ‘Luna’) en hemzelf ‘The Way I Play’, luchtige, opgewekte en toch altijd licht melancholische muziek met soms klassieke invloeden en een pittig ritme (Pim Dros hand-drums in ‘Luna’) en pianist Rein Godefroy als discreet gangmaker.
Met pianist Pieter de Graaf (The Kyteman Orchestra) komt de meer exotische, mysterieuze kant van Gerben Klein Willink naar voor in ‘Roots’, ‘Trans’, ‘Kaleidoscope’ en ‘Unleash the Preacher’. Heel intimistisch verstilde trompetklanken, minimalistische piano en cello in ‘Trans’ door Jonas Pap. Deze cellist is bekend van het Red Limo String Quartet.
Met pianist Jasper Slijderink komen introverte klanken op de voorgrond bij ‘In Between’ en overheerst de melancholie in ‘Broer’ en ‘Hidden Impact’ met Jonas Pap op cello als extra.
‘A Warm Breeze’ van Gerben Klein Willink roept weidse zwart-wit landschappen op zoals we nog konden bewonderden in het Japanmuseum Sieboldhuis (Leiden) net voor de coronacrisis: verstilde schoonheid, de Japanse etsen van Tanaka Ryohei. Weg van de drukte en in de intieme setting van een huiskamer opent ‘A Warm Breeze’ dan ook perspectieven in deze coronatijd. Tegen september hoopt Gerben op live-concerten in kleine clubs en theaters.
De voorlopige digitale release wordt dan ook binnenkort op cd aangeboden.
© Bernard Lefèvre
Musici:
Gerben Klein Willink (trompet, bugel)
Rein Godefroy (piano track 2,8,9,10)
Pieter de Graaf (piano track 1,4,5,11).
Jasper Slijderink (piano track 3,6,7)
Pim Dros (hand drums track 9)
Jonas Pap (cello track 4 & 7).
https://www.gerbenkleinwillink.com/