Eve Beuvens - Lysis

E
IGLOO Records / Outhere
Sinds haar eerste album « Noordzee », heeft Eve Beuvens ons meegenomen naar verschillende werelden, zoals het akoestische trio, vrije fantasievluchten (met 'Heptatomic'), het Scandinavische universum en solopiano.
Het trio dat ze nu aanbiedt is van een heel andere orde. Omringd door Lynn Cassiers op zang en elektronische keyboards en Lennart Heyndels op akoestische contrabas en electro geknutsel, blijft Eve Beuvens trouw aan het pure geluid van de akoestische vleugel, waarmee ze haar verbeelding en gevoeligheid uitte op “Inner Geography”.
Geïnspireerd door gedichten van Robert Frost, Emily Dickinson (denk aan “Anyone lived in a pretty how-town” van Garret List), Dorothy Parker en Edna St. Vincent Millay, neemt de pianiste ons mee naar een dromerige wereld die gedomineerd wordt door de delicate toets van de piano en de subtiele elektro-interventies die gesublimeerd worden door de vocalen/recitatieven van Lynn Cassiers, die ons meeneemt in een wazige sfeer op “Inventory”.
“Acidified”, gecomponeerd door Cassiers en Heyndels, begint met een harmonische ontwikkeling op de contrabas, gevolgd door geluidseffecten en de ‘cryptische’ stem van Lynn Cassiers in dit cruciale duet.
“Gleus Fünf“ (”Quai Cinq"), na een diep solopiano gedeelte, opent de deur naar de snaren van de contrabas, gevolgd door Lynns zang, omkranst met elektrotoetsen als vogelgezang - prachtig!
“Afternoon on a Hill', met zijn minimalistische ontwikkeling, lijkt de muziek van Steve Reich of John Cage op te roepen.
Door het hele programma heen vinden we de innerlijkheid en introspectie van de pianiste terug zoals uitgedrukt op 'Inner Geography', maar hier opent ze nieuwe sonische perspectieven met haar twee handlangers.
© Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling : Jos Demol) - 2025
In samenwerking met JazzMania
Lees ook HIER het interview van Yves Tassin
Musici:
Eve Beuvens - piano
Lynn Cassiers - stem en electronics
Lennart Heyndels - contrabas en electronics