Enrico Pieranunzi/Marc Johnson/Joey Baron - “Hindsight” Live At La Seine Musicale
E
CamJazz
In de liefdevolle tekst van François Lacharme bij dit album verwijst hij naar Enrico Pieranunzi's eerste concert in Parijs in de herfst van 1987.
Lang voor die datum was de Italiaanse pianist al Chet Bakers favoriete pianist in Italië. Het was ook een paar maanden na dit eerste optreden (“optreden” zou je bijna een mystieke betekenis kunnen geven) dat Enrico Pieranunzi het laatste studioalbum van de trompettist opnam, 'The Heart of the Ballad'.
Dit alles brengt ons bij dit concert in het Auditorium de la Seine Musicale in Boulogne-Billancourt op 13 december 2019. De rest van het programma bestaat volledig uit eigen composities van de Romeinse pianist, zoals wel vaker het geval was bij Chet (zie 'Chet meets Enrico' in 1979, waar afgezien van het onvermijdelijke 'My Funny Valentine' alles door Pieranunzi is geschreven).
Pieranunzi is niet alleen een uitzonderlijk pianist, hij heeft ook altijd dat “Je Ne Sais Quoi” - de titel van het openingsthema - dat het oor charmeert. En als hij wordt bijgestaan door Bill Evans' laatste bassist Marc Johnson en een van de meest getalenteerde drummers, nl. Joey Baron, weet je het al vooraleer je de plaat afspeelt, en waarschijnlijk zelfs voordat je bent begonnen met het lezen van de liner notes van de al even gecharmeerde Lacharme.
“Je Ne Sais Quoi” is zo melodieus en teder als je maar kunt wensen, totdat Joey Baron zijn solo aanvangt, een humoristische mood swing waar de drummer zo dol op is.
“Everything I Love” is de enige standard van het concert, een Cole Porter in de traditie van Bill Evans, met een solo van Marc Johnson. “B.Y.O.H.” (Bring Your Own Heart) is te vinden op een ‘live at Theater Gütersloh’ uit 2015, een versie die hier net zo lyrisch is aan het begin, maar waar, onder impuls van Baron, de dynamiek stijgt naar het hart van de interpretatie.
“Hindsight” betekent ‘retrospectie’, een manier om ons te vertellen dat teruggaan naar de essentie van de traditie - Bill Evans, Paul Bley, Wynton Kelly... - een onuitputtelijke bron is voor evolutie, zelfs op een walstempo dat Pieranunzi met warmte leidt.
De laatste drie tracks op dit live-album in het Auditorium de la Seine Musicale liggen in dezelfde lijn, die van de grote pianisten, waardoor deze release een groot eerbetoon is aan een van de beste pianisten uit alle categorieën.
© Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling : Jos Demol)
In samenwerking met JazzMania