Emily Allison & Boris Schmidt - Treehouse Days

E
Hypnote Records
Een duo zang/contrabas is een gelegenheid om je onder te dompelen in deze formule die maar al te vlug als 'zeldzaam' wordt omschreven.
Een beetje zoeken in de discotheek brengt het duo aan het licht dat de laatste jaren het vaakst in België te horen was, Petra Magoni en Ferruccio Spinetti, 'Musica Nuda', maar ook de Denen Sinne Eeg en Thomas Fonnesbaek ('Staying in Touch' is prachtig), de meer afstandelijke maar onvergetelijke Sheila Jordan met Cameron Brown, ook Sheila Jordan met Arild Andersen, François Moutin en Kavita Shah, Helen Merill en Ron Carter, en niet te vergeten Esperanza Spalding, 'she did her duet all by herself'.
Emily Allisons stem was te horen naast Diederik Wissels ('Pasarela'), op Pirly Zurstrassens 'Meditation and Music'-project met het Brussels Vocal Project, en nu voegt ze zich bij het selecte clubje van stem- en contrabas duo's met Boris Schmidt, een contrabassist die is opgeleid aan de zijde van de Nederlandse meester van het instrument Hein van de Geyn, die ook gewend is aan de duo-formule.
Negen nummers gecomponeerd door de zangeres, twee door de contrabassist en een intieme cover van Joni Mitchell's 'A Case of You', vormen een naadloos samenhangend geheel waarin de twee instrumenten, stem en contrabas, een reeks stemmingen en geluiden ontwikkelen die een aantrekkingskracht uitoefenen op elk stuk. Hierbij geven de toegevoegde effecten en de bijdrage van de stemmen van Claire Parsons en Leander Moens op vijf nummers het duo meer diepte.
Soms is het ondeugend, poëtisch en altijd harmonieus.
© Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling : Jos Demol)
In samenwerking met JazzMania