Elisabeth Coudoux & Emiszatett - Earis
E
Impakt
Plots afgesneden van alle reismogelijkheden, het overkwam celliste Elisabeth Coudoux in 2020 zoals vele anderen. Ze greep de kans om de wirwar van ideeën die al jaren in haar hoofd wemelde, in een concrete maquette te gieten.
Als lid van het Keulse improcollectief IMPAKT flirt de Duitse Elisabeth Coudoux graag met genre overschrijdende mengvormen. In de traditie van ware alchemisten creëert ze zo steeds nieuwe patronen met bouwelementen die ze haalt bij (hedendaags) klassiek, de improvisatie vocabulaire, avant-garde en zelfs jazz. Hoe ze dat doet, hoor je allemaal op ‘Earis’.
Het basisconcept achter de twaalf (korte) composities: poëzie zonder woorden gebaseerd op innerlijke emoties. Begrippen die bij Coudoux heel aparte en vooral abstracte modellen aannemen mede door het wel bijzondere instrumentarium van haar groep Emiszatett: cello, trombone, contrabas, (prepared) piano, snare drum en stem. Het leidt (wederom) tot een extreem hybride sprookjeswereld waarbij welomlijnde structuren en melodielijnen totaal ondergeschikt zijn aan de meest bizarre combinaties van geluiden en effecten. Een beetje zoals de “matter paintings” van de Belgische kunstenaar Jean-Pierre Ransonnet (sterke duo-expo in La Boverie-Luik tot 15.07.21 samen met “passionné de jazz” en pop art acoliet Alain Denis).
Titels als ‘Eerie Entrance’, ‘Curious Force’, ‘Peculiar’ en ‘With Sound’ duiden aan in welke richting alles gaat. Elke “snapshot” zit boordevol suggestieve “soundscapes”. Toch valt niet te ontkennen dat het geheel een zekere dichterlijke uitstraling heeft evenals een discreet ingetogen gevoeligheid, voorzichtig gekoppeld aan een onderliggende dynamiek. Even moeilijk te doorgronden als de knapste haiku’s, behalve voor de diehards natuurlijk. Wie alle titels naast elkaar plaatst, ontdekt de sleutel tot de eigen dichttaal van Coudoux.
Tags: Tim Burton, Anna Homler, Raymond Scott, de labels New Wave Of Jazz en el NEGOCITO, Cécile Broché, 2000 (de groep)
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Pegelia Gold: stem
Elisabeth Coudoux: cello
Matthias Muche: trombone
Robert Landfermann: contrabas, elektrische bas
Philip Zoubek: prepared piano, synthesizer
Etienne Nillesen: snare drum