Dada Bölüm – Pre Sentiment
D
2017, Tim Daemen TD 01
De Belgische jazzscene bevindt zich momenteel in een hoogconjunctuur die te vergelijken is met de Antwerpse rockscene of zelfs de grungehype in Seattle, allebei intussen een dikke kwarteeuw geleden. Enkele voortrekkers, die vaak in verschillende bands tegelijk actief zijn, bepalen met enkele herhaalde formules en ingrediënten een vaak herkenbare stijl en sound (waarvan de vorig jaar verschenen compilatie ‘Jazzcats’ van Lefto een mooie staalkaart biedt). Minstens even interessant waren en zijn de muzikanten die bij zo’n neue Welle een beetje in de marge opereren, maar duidelijk een eigen weg kiezen. Het risico bestaat dan ook dat zo’n bands over het hoofd worden gezien door de media.
Het Limburgse kwartet Dada Bölüm is één van die slachtoffers. Trombonist Tim Daemen, diens broer Daniël op altsax, bassist Justin van Uum en drummer Achim Bill kiezen ervoor om louter akoestische paden te bewandelen en dichtbij de traditie te blijven. “Postbop meets soul meets cinematic music”, zo vertelt hun website. Oordelen na een oppervlakkige eerste beluistering is gevaarlijk, want Dada Bölüm pretendeert nergens vernieuwend te willen zijn, en dat kan de indruk wekken dat het viertal niet verder komt dan bewonderend staren naar de grote voorbeelden.
Jazeker, Achim Bill heeft ongetwijfeld veel geluisterd naar Art Blakey (getuige onder meer enkele roffeltjes) zoals Daniël Daemen naar John Coltrane en Cannonball Adderley. Meerdere luisterbeurten leren echter dat we hier te maken hebben met een ensemble dat deze traditie koppelt aan een frisse en speelse sound zonder overbodige franjes. De strakke ritmesectie ondersteunt de blazers die een vrij vast maar boeiend stramien volgen waarbij ze samen spelen, van mekaar weg groeien om te soleren en mekaar vervolgens terugvinden, een beetje zoals de aandrijving van de Dafjes indertijd. Dat levert heel mooie solo’s op, vooral van frontman Tim Daemen, die nooit te lang duren.
‘Be My Guest’ en de titeltrack blijven heel nauw bij de traditie, maar ‘Burning Forward’ gaat de oosterse toer op. ‘The Breaker’ is het meest gewaagde werk op ‘Pre Sentiment’: de funky flow van de ritmesectie geeft de trombone en de altsax alle ruimte om heel speelse lijnen te verzinnen, waarin ondergetekende zelfs verwijzingen naar het Francesco Bearzatti Tinissima 4tet meent te vinden.
Zoals al aangegeven is het jammer dat Dada Bölüm met deze release niet de aandacht kreeg die het verdiende. Hopelijk ontdekken concertorganisaties en publiek deze band spoedig, want ‘Pre Sentiment’ is een album dat over tien jaar nog altijd even krachtig zal klinken.
© Olivier Verhelst