Christian Lillinger - Open Form For Society Live
C
Plaist
Christian Lillinger kreeg in 2019 van het Jazzfest Berlin de kans om zijn album ‘Open Form For Society’ live te brengen in een uitvergrote bezetting. Het werd een xl gebeuren met heel wat notoire muzikanten waaronder Kaja Draksler en Robert Landfermann.
Het basisidee van het ganse opzet was een heuse herinterpretatie van de bestaande composities die terug te vinden zijn op de studio-opname. Het mocht zelfs tot een totaal nieuw werk leiden, als een soort aanvulling op het originele materiaal. De klankingenieur kreeg hierbij een belangrijke rol toebedeeld en kon alles naar zijn believen mixen tijdens het optreden. Niet onbelangrijk was de interactie met het publiek. Meer dan anders speelde dit element mee in het uiteindelijke resultaat.
Het hele concept werd zo sterk doorgedreven dat de openingstrack op ‘Live’ zelfs een nummer is dat helemaal niet te vinden is op de originele versie van ‘Open Form For Society’ maar eigenlijk als een gloednieuwe compositie beschouwd kan worden. Voor de overige negen stukken werden titels ontleend aan de studioversie (die achttien titels bevat). Uiteindelijk allemaal achtergronddetails die niets veranderen aan wat hier te horen valt. Toch nog even vermelden dat de orkestsamenstelling in Berlijn dezelfde was als deze voor de studioplaat met uitzondering van Cory Smythe en Ron Stabinsky die nu de gelederen kwamen versterken.
Presentatie en introductie worden achtergelaten. Als luisteraar zit je meteen midden de actie. Er ontspint zich een wirwar van structuren hoofdzakelijk uitgerold door piano en bas. De toon is gezet. Even de aandacht weg en je raakt hopeloos verloren in dit labyrint. Bijna een uur lang beleef je deze instant creatie van op de eerste rij. Het pingpong spel met afwijkende visies, de diverse protagonisten die elkeen voor zowel de nodige ademruimte als voor de brandstof zorgen, de juxtapositie van compacte clusters en meer open passages, zowat alles zit hier in vervat. Vooral ook die urgente ondertoon, alsof het een strijd tegen de tijd is om een finaal en bevredigende apocalyps te verwezenlijken. Helemaal in de geest van filosoof Karl Popper zijn liberale stellingen waaronder net dat van de open samenleving.
Eveneens genietbaar zonder de studioversie te kennen. Voor detaillisten vermelden we dat de afsluiter ‘Aorta’ afkomstig is van de première twee weken voordien tijdens de Donaueschinger Musiktage. Uitgebracht via Lillinger zijn eigen label en tegelijk ook een goede reclame voor al het interessante dat het Jazzfest Berlin jaarlijks aanbiedt.
© Georges Tonla Briquet
Musici:
Christian Lillinger: drums
Antonis Anissegos: piano
Kaja Draksler: piano
Elias Stemeseder: synthesizer, piano
Christopher Dell: vibrafoon
Roland Neffe: marimbafoon, vibrafoon, glockenspiel
Lucy Railton: cello
Petter Eldh: bas
Robert Landfermann: bas
Cory Smythe: piano
Ron Stabinsky: synthesizer
www.plaist-music.com
https://www.christianlillinger.com/