Christian Klinkenberg - Der Gletscher - Oper 2.0
C
Neuklang
De Belgische pianist Christian Klinkenberg componeerde een nieuw werk dat volledig past in zijn studie rond micro tonale muziek, jazz en improvisatie en uiteindelijk ook deel uitmaakte van zijn Doctoraat in de Kunsten aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. De concerten hadden eind vorig jaar plaats, nu is er ook de opname.
De man is niet aan zijn proefstuk toe. Dit is zijn tweede opera en in het verleden schreef hij eveneens muziek voor ballet, muziektheater, musical en zijn eigen Christian Klinkenberg Orchestra. Deze keer gaat het om een samenwerking met kunstschilder Marc Kirschnvink die niet minder dan honderdnegentien grafische ontwerpen maakte die de (video)partituur vormen. De pool van muzikanten is een internationaal gezelschap waarvan iedereen vertrouwd is met dergelijke aanpak. In niet minder dan vijfendertig hoofdstukjes verdeeld over zevenenzeventig minuten stelt Klinkenberg zijn opera voor. Geen traditionele drie bedrijven met enkele aria’s dus maar een persoonlijke kijk op het genre aan de hand van zeer aparte toonstelsels en metrische modulaties uitgevoerd met speciaal ontworpen instrumenten! Een sticker met de vermelding “explicit experimental opera” zou geen overbodige luxe zijn.
De twee minuten van de proloog zijn al meteen volgestouwd met de meest bizarre korte fragmenten. Alsof je hopeloos op zoek bent naar een welbepaalde radiozender. Een aantal geluidsflarden lijkt daarbij te verwijzen naar het interbellum en het tijdperk van ‘The Great Gatsby’. Verontrustend zijn wel de parlando stukjes die op propagandataal lijken en gekoppeld werden aan marsmuziek.
De collagestijl is de rode draad doorheen de hele opera. Er wordt van de hak op de tak gesprongen maar de flow blijft gehandhaafd. De cut-up techniek van William S. Burroughs ten volle uit maar dan toegepast in een operacontext. Een greep uit wat er zo allemaal de revue passeert: avant-garde jazz, Kurt Weill & Bertolt Brecht verwante-passages, jodelgezang, een freakende saxofoon, een progrock gitaarsolo, een knipoog naar zowel Stravinsky als de hedendaagse opera’s van Philip Boesman en Kris Defoort maar ook Bill Haley, Elvis, The Beatles en David Bowie maken hun opwachting. Onvermijdelijk moet je bij dit alles denken aan Frank Zappa.
‘Der Gletscher/Oper 2.0’ kan ervaren worden als een kubistische montage van auditieve puzzelstukken. Verwarrend? Helemaal niet, alleen vraagt het een welbepaalde inlevingsvorm om dit ten volle te doorgronden en te appreciëren. Wie recent nog Lucian Ban en Mat Maneri hun ‘George Enescu – Deconstructed’ top vond, moet hier zeker de nodige aandacht aan schenken.
© Georges Tonla Briquet
www.dergletscher.com
www.operatheglacier.com
www.christianklinkenberg.com