Charles Mingus: Charles Mingus Presents Charles Mingus To Pre Bird Revisited
C
Ezz-thetics Records
Het opnieuw beluisteren van twee verschillende werken van Charles Mingus, bijna aan tegenovergestelde uiteinden van het spectrum, is een goede gelegenheid om na te denken over zijn polycentrische muzikale denken.
De twaalf tracks van de cd onthullen een gearticuleerde opvatting van een muzikale vorm die openstaat voor risico en onzekerheid, die stijlen, genres en werelden die zelfs ver van elkaar afstaan verwelkomt en harmoniseert. Het is een muziek die improvisatie en compositie integreert, waarbij het beste wordt gehaald uit de bijdrage van individuele muzikanten binnen projecten van grote omvang.
De swing van het jazzorkest mengt zich bewonderenswaardig met de harmonieën van Europese decadentie in “Pre Bird”, waardoor er een symfonische ader overblijft die de kleine liedvormen van “Eclipse” en “Half-Mast Inhibition” met elkaar verweeft. Deze songs zijn fundamenteel om de ontelbare nuances van de wereld van Mingus te vangen, hier onthuld in zijn artistieke, menselijke en psychologische dimensie. De genoemde composities zijn gebaseerd op de urgentie om de eigen jeugdige angsten in muziek te vertalen, die de vorm aannemen van korte symfonische gedichten.
De sporen van “Mingus Presents Charles Mingus” zijn hoge, onvoorspelbare golven van een rivier in vol ornaat, in al zijn stromen van extase en vreugde, van woede en razernij. De magie van de muziek komt tevoorschijn, die terug te voeren is op drie belangrijke elementen: uitgebreide structuren uit zwevende metriek, wervelende oscillatie van het aanraken, durf en collectieve improvisaties, die een spanning creëren bij de muzikanten die bij het project betrokken zijn.
De liederen liggen ten grondslag aan het voortdurend hermoduleren van de compositorische structuren, om telkens de muzikale textuur aan te passen aan de frasering, het timbre en de specifieke persoonlijkheid van de solisten.
Exemplarisch is in deze zin “Original Faubus Fables”, onderworpen aan een creatief proces van deconstructie in vergelijking met de versie van 1959, om de collectieve aard van muzikale uitwerking te combineren met de traditionele geschreven praktijk. De polyfonie van de jaren twintig wordt hier herschreven in een vorm die niet langer geschreven is, maar semi-geïmproviseerd en die dankzij de contrabassist uit Nogales (Mexico) weer een van de essentiële onderdelen van de jazz zal worden.
© Maurizio Zerbo (vrije vertaling: Jos Demol)
Charlie Mingus – Pre-Bird
Musici:
Eric Dolphy en John LaPorta - altsax
Danny Bank - baritonsax
Charles Mingus - contrabas
Charles McCracken - cello
Gunther Schuller - dirigent (Half-Mast Inhibition)
Dannie Richmond - drums
Robert DiDomenica - fluit
Harry Schulman - hobo
George Scott en Sticks Evans - percussie
Paul Bley en Sir Roland Hanna - piano
Bill Barron, Booker Ervin, Joe Farrell en Yusef Lateef - tenorsax
Charles Greenlee, Eddie Bert, Jimmy Knepper en Slide Hampton - trombone
Clark Terry, Hobart Dotson, Marcus Belgrave en Richard Williams - trompet
Don Butterfield - tuba
Lorraine Cusson - vocals
Tracks:
Take The "A" Train
Prayer For Passive Resistance
Eclipse
Mingus Fingus No. 2
Weird Nightmare
Do Nothin' Till You Hear From Me
Bemoanable Lady
Half-Mast Inhibition
Charles Mingus presents Charles Mingus
Musici:
Eric Dolphy - altsax/basklarinet
Ted Curson - trompet
Charles Mingus - contrabas
Dannie Richmond - drums
Tracks:
Folk Forms No. 1
Original Faubus Fables
What Love
All The Things You Could Be By Now If Sigmund Freud's Wife Was Your Mother