Ben Thomas – Eternal Aporia
B
Origin
Multi-instrumentalist Ben Thomas waagt zich op zijn beurt aan de “tango nuevo” en dit enkel met eigen composities.
Jazz en tango of ook nog de “tango nuevo” zonder een compositie van Piazzolla op de setlist? Ben Thomas doet het op deze ‘Eternal Aporia’. Het is een verhaal van stap voor stap. Eerst verwierf hij naam als vibrafonist en componist om vervolgens gebeten te worden door de dansmicrobe en tenslotte zijn weg te vinden in de wereld van de bandoneon. Hij trok er zelfs voor naar Buenos Aires om les te volgen bij grootmeesters als Osvaldo Montes, Hector Del Curto, Diego Schissi en Exequiel Mantega.
Openingstrack ‘Tangent 7’ is al meteen een rondedans van Nino Rota via klassieke kamermuziek tot tango en doorgecomponeerde jazz. Voor acrobatische dansers en melomanen van het eclectische type. Ook in de elf volgende nummers is het koorddansen tussen verschillende scènes. De combinatie van bandoneon, vibrafoon en (bas)klarinet leidt tot wervelende passages. Kubistische danspassen wisselen af met filmische sfeerscheppingen getekend door een donkere ondertoon. Ritme en harmonie worden daarbij al eens overhoop gehaald en leiden tot onverwachte en speelse wendingen zoals in ‘Flight Without Air’ dat zo uit de soundtrack van een tekenfilm geplukt lijkt.
En Piazzolla bij dit alles? Diens geest duikt toch wel regelmatig op zoals in ‘A Wistful Eschaton’, ‘Tangent 5’ en afsluiter ‘Something Ventured’ zodat de “aporia” uit de titel toch nog rechtgezet wordt.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Ben Thomas: bandoneon, vibrafoon, percussie
Eric Likkel: (bas)klarinet
Steve Schermer: bas
Gretchen Yanover: cello
Brandon Vance: viool
Jonathan Geer: piano
www.originarts.com