Bazz Trio – L’Homme Bleu
B
Fresh Sound Records FSNT607
Baz Trio ontstond in 2017 in Tunesië, het land van herkomst van pianist Wajdi Riahi, en leek aan een ware rollercoaster begonnen tot Covid-19 de sfeer kwam verpesten.
Na een ontmoeting en enkele optredens van Riahi met contrabassist Basile Rahola besloten beiden om de samenwerking verder te zetten. Rahola haalde er een trouwe compagnon de route bij met drummer Oscar Georges. In 2018 wonnen ze al de Jazz Contest in Mechelen en eind 2019 doken ze met hun gedrieën, samen nog geen tachtig jaar oud, in het Spaanse Gerona gedurende twee dagen de studio in. Let wel: geen debuut, dat was de vijf nummers tellende liveregistratie ‘Jamboree Live 20’ van tijdens een Spaanse tournee.
Muzikale onthaasting, zo zou men het eerste studio-album van Baz Trio kunnen omschrijven. Geen overdaad aan wilde virtuoze uitspattingen, meestal lijkt over elke noot nagedacht hoe ze geplaatst moet om de stilte spaarzaam op te vullen. Die zin voor subtiliteit en nuance in het gros van de nummers staat het spontane karakter zeker niet in de weg.
Voor zes van de negen composities tekende Basile Rahola, die zich liet inspireren door fysieke en emotionele mijlpalen. De titel van de plaat verwijst naar de Toearegs en Rahola probeerde hun vrijheid en levensstijl hierin uit te beelden. ‘Tawa’ begint met hetzelfde opzwepende ritme dat typisch is voor de desert blues die we al kennen van acts zoals Imarhan en Tinariwen. Het staat hierdoor wat in contrast met de rustige voorafgaande opener ‘La Ballade De L’Homme Bleu’, ‘One For Flint’ en zeker ‘Tree Folks’. ‘Rosa’ lijkt dan weer een liefdesballade’. Het door Oscar Georges geschreven ‘Claudio’ is de enige compositie die ook op de liveplaat prijkt en verschilt het meest van de rest. Dat zou men anders eerder verwachten van het bijzondere ‘Lamma Bana Yatathana’. Het is een traditioneel, seculier Arabisch lied dat een stevige make-over meekreeg met toch wat flarden die doen denken aan ‘Gnossienne No. 1’ van Erik Satie.
Een samenhangende plaat afleveren die behoorlijk wat afwisseling biedt, maar zonder de trappers kwijt te geraken: het is een kunst en zeker voor een jong pianotrio geen evidentie. Ze hebben zichzelf hiermee op de kaart gezet en doen vermoeden dat we nog meer moois mogen verwachten. Een nieuwe tournee is een eerste stap.
© Olivier Verhelst