Bas Bulteel - Eye Of The Storm
B
W.E.R.F. Records
Pianist Bas Bulteel (Oostende °1971) liet zich tien jaar geleden opmerken met het trio-album ‘Coming Home’ (W.E.R.F. 121), door Klara bekroond tot beste jazzalbum van het jaar. Het trio met Bart Denolf en Bruno Castellucci vormde hij in 2011.
In 2012 konden we ze in Wenduine live beleven met enkele speciale gasten: Philip Catherine (toen bijna 70), Richard Rousselet en Marie-Anne Standaert. Bas Bulteel streefde al bij die eerste stappen richting jazz naar harmonie en intimistische klanken in zijn composities (‘Introspection’, ‘Conversations with the Duck’) en gaf daarbij ook blijk van de nodige swing.
Met zijn project ‘Wasdaman’ (2019) kregen we plots een ‘avontuurlijke’ Bas Bulteel te horen, rockjazz en funk à la Miles Davis, invloeden van Zappa, progrock à la King Crimson.
Daarna dreef de pandemie hem naar pianosolo met improvisaties gestoeld op zowel klassiek (Debussy, Chopin) als jazz (Fred Hersch, Craig Taborn). Toen beeldend kunstenaar Jan Frederik De Cock hem bij die muzikale zoektocht uitnodigde in zijn atelier verhuisde Bas zijn vleugelpiano er naartoe om te spelen en op te nemen. Terwijl De Cock schilderde improviseerde Bulteel en zo ontstond een instant creatief proces. Zo realiseerde Bas Bulteel zijn eerste solo-album ‘Eye Of The Storm’ met cover en artwork van De Cock (ook een werk als extra inleg bij de lp). Pieterjan Seynave stond in voor de opnames in augustus 2023.
‘Eye Of The Storm’ toont Bas Bulteel in zijn meest intimistische pianostijl, spontaan en onversneden, altijd lyrisch en intrinsiek (‘Penelope’, ‘Stranger’, ‘Ithaka’), verstild (‘Dawn’, ‘Labyrinth’), nostalgisch (‘First Journey’, ‘The Return’), evengoed levendig (‘Unfolded Spring’, ‘Bow’ ) als meditatief (‘The Shepherd’ ).
‘Eye Of The Storm’ laat niet onberoerd, dringt innemend stukje bij beetje tot je door, klankrijk bevangen door de schilderachtige toetsen van Bas Bulteel.
© Bernard Lefèvre
Bas Bulteel (piano)