Aruán Ortiz – Inside Rhythmic Falls
A
Intakt
Aan de hand van ‘Inside Rhythmic Falls’ verleent de Cubaanse pianist Aruán Ortiz een inzicht in de Afrikaanse origine van zijn muziek. Een intrigerende en ontluisterende leidraad.
‘Inside Rhythmic Falls’ is niet alleen een album met sterk musicologische en zelfs etnologische insteek maar ook de bevestiging dat deze pianist steeds opnieuw verrast. Hij valt niet vast te pinnen op een enkele formule of stijl. Ook al verbloemt hij zijn Cubaanse roots nooit, de manier waarop hij die telkens fijnzinnig integreert in zijn composities dwingt respect en bewondering af. Met deze opname keert hij terug naar zijn jeugd toen hij opgroeide in Santiago de Cuba, gelegen in Oriente de meest oostelijke provincie van het eiland waar muziek deel uitmaakt van het dagdagelijkse leven.
Met een cd-titel waarin het woord ritme zit en Andrew Cyrille als een van de medemuzikanten, weet je meteen dat het goed komt. Alleen al de releases van Cyrille op het Intakt-label lonen de moeite. En dan hebben we het nog niet gehad over de man zijn voorgeschiedenis bij onder meer Cecil Taylor. Percussionist Mauricio Herrera was op zijn beurt reeds de sidekick van die andere Cubaanse pianist die furore maakt, David Virelles.
Openingsnummer (een gedicht ter ere van een santería god) en afsluitingstrack sluiten het kortst aan bij de traditionele muziek waar Ortiz naar op zoek gaat. Akoestische percussie en wat parlando zang, meer is er niet nodig om in de stemming te komen en ook af te sluiten. Daartussen ontspinnen zich een reeks dialogen tussen (percussieve) piano enerzijds en drums en percussie anderzijds. Stap voor stap worden extra bewijsstukken en voetnoten toegevoegd aan het basisvocabularium. Heel rituele passages wisselen af met meer beschouwende segmenten.
Adembenemend en onmisbaar voor wie ook maar de minste interesse heeft voor de Afro-Cubaanse connectie in jazz. Vooral omdat Ortiz geen gebruik maakt van opzichtige en voor de hand liggende stijlelementen maar eerder op bijna clandestiene wijze de sleutels tot deze taal weggeeft. Wie alle puzzeldeeltjes op de juiste manier bij elkaar plaatst, ontdekt bovendien de link tussen Stravinsky, Ligeti, Ravel, Monk en natuurlijk Muhal Richard Abrams en de hele AACM-beweging. Extra aankooptip: Ortiz zijn solo-cd ‘Cubanism’.
© Georges Tonla Briquet
Bezetting:
Aruán Ortiz: piano
Andrew Cyrille: drums
Mauricio Herrera: percussie
www.intaktrec.ch