A Murder In Mississippi – Reverie
A
For The Road Records
Ze komen uit Gent maar klinken alsof ze opgroeiden in de Mississippi delta. Hun nieuwste album, ‘Reverie’, is wederom een sterk staaltje rootsmuziek met inspiratiebron gesitueerd in de zuidelijke staten van Noord-Amerika.
De tijd stond even stil voor de zes van A Murder In Mississippi toen Tiny Legs Tim overleed. Deze Belgische blueslegende die het genre in België een nieuw elan meegaf, was hun rots in de branding na hun zeer persoonlijk album, ‘Hurricana’. Zoals Tim De Graeve aka Tiny Legs Tim het zou willen, herpakten ze zich en trokken opnieuw rond langs “blue highways” en kleine rurale binnenwegen met als resultaat ‘Reverie’.
Het is meteen opstappen en een plaatsje kiezen op hun ‘Black Train’ waarmee ze het album openen. De sfeer zit er onverwijld in. Je waant je meteen in het filmdecor van ‘O Brother, Where Art Thou?’. Een eerste hoogtepunt waar dit stalen paard langskomt is ‘Highfield Lane’. Hier weer een andere filmreferentie die automatisch opduikt, namelijk deze van ‘Dueling Banjos’ uit ‘Deliverance’.
Onderweg duiken natuurlijk de meest kleurrijke personages op. Onder hen een “femme fatale” als ‘Mary Lou’ en avonturiers, hobo’s en predikers van allerlei pluimage waar bij elk het predicaat ‘Midnight Roller’ bij past. ‘Banjer City’ is nog zo een legendarische stopplaats waar de drank rijkelijk vloeit zodat er plots “a ghost on the bottom of the barrel” opduikt.
Prachtig hoe het sextet de medereizigers wat rust gunt tussen al deze western commotie met het folk getinte luisterliedje ‘Whirlwind’ en de trage indringende blues van ‘Kingfisher’. Om even later een duistere lokale danstent op te zoeken en daar “saturday night fever” in bluegrass-versie op gang te trekken op de rockende countrybilly tonen van ‘Black Cats Dance In The Barn’. Wiens uithoudingsvermogen niet toereikend is, kan terecht voor de juiste pillen bij een wel bijzondere ‘Medecine Man’. Om naar de ochtend toe al walsend de trein terug op te stappen naar het volgende stadje en het nachtleven aldaar (‘Bright City Lights’).
Met dank aan de gidsen en rasvertellers Leander Nelson Vandereecken (zang, gitaar), Mirthe Vandereecken (zang, percussie), Stijn Bontinck (contrabas, mandoline, zang), Lore Heyerick (banjo, zang), Alexandra Van Wesemael (viool) en Dieter Vanhede (piano, zang). Onderweg kregen ze nog even het gezelschap van Werend Van Den Bossche met zijn klarinet onder de arm. De ideale trip om nader kennis te maken met figuren, decors en de muzikale rijkdom uit de bluegrass-cultuur en aanverwante country- en westernswingstijlen.
Reserveer uw ticket in eerste klas onder de vorm van een blauw marmergekleurde vinylplaat in prachtige uitvouwbare hoes met aangepaste illustraties van Costin Chioreanu die ook al dergelijk werk verrichtte voor My Dying Bride en Paradise Lost. All aboard!
© Georges Tonla Briquet