3’AIN – Sea Of Stories
A
Choux de Bruxelles
Je waant je ergens op een plek met eindeloos uitzicht bij opener ‘Schuimkop’. Uit de titel valt meteen af te leiden dat 3’Ain de luisteraar meetroont naar de kust. De enige verrassing is misschien dat de setting zich tijdens deze opname niet aan de Middellandse Zee bevond, maar in de Oostendse Grote Post.
De Arabische invloeden zijn legio en vloeien rimpelloos over in de tango en musette, waarbij veel mocht ontstaan door improvisatie. Het daarom worldwide jazz noemen is overdreven, maar zeker modieus. Wel maakt de sfeer deze muziek eerder geschikt voor bij zonsondergang dan bij de ochtendkoffie.
Centraal staat Yamen Martini, de Syriër die na een samenwerking Piet Maris voor een theatervoorstelling ook meewerkte aan ’Europeana’ van Jaune Toujours, Maris’ bekendste band. Met zijn bugel bepaalt hij de toon op de sfeervolle openingstrack en in het daaropvolgende [Lacht] wordt het volume al wat opengetrokken (of is hij overgeschakeld naar trompet). Dezelfde rol is hem toebedeeld naar het einde van de plaat in ‘Mayaaze’, waar hij met gedempte trompet de intro solo brengt en zich dan achterover laat vallen in de lange noten van Pieter Maris’ accordeon.
Deze laatste houdt zich onopvallend op de achtergrond en treedt pas in ‘Scrambled Ensor’ naar voren, om al gauw weer plaats te maken voor Martini. ‘Meeting Issues’ geeft opnieuw ruimte aan de trompet. Al die tijd wordt het geheel gedragen door de sobere baslijnen van Otto Kint. Net als bij ‘Tango Soleil Du Nord’ nodigt de track zelfs uit tot een danspasje, al wordt die sfeer in de tango wel even doorbroken.
Het ep-debuut van 3’Ain drie jaar geleden, mei 2020, krijgt met ‘Sea Of Stories’ een meer dan waardig vervolg en is ook een aanrader voor de fans van Jaune Toujours. 34 minuten en zeven composities lijkt weliswaar aan de korte kant voor een cd, maar vergeet niet dat er vandaag weer in vinyl wordt geredeneerd.
© Olivier Verhelst