Hun concert in de Cité Miroir tijdens Jazz à Liège 2023 staat in het geheugen geprint van zij die aanwezig waren. Nu verschijnt de muziek op cd (en binnenkort op vinyl). Stéphane Galland licht de ontwikkeling van dit project toe.
"The Rhythm Hunters" was oorspronkelijk een samenwerking met jouw studenten...
Ja en nee. Vier van hen zijn mijn studenten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, er is alleen Wajdi Riahi die aan de Franstalige kant op het Conservatorium zit, maar we hebben veel samengewerkt in het kader van mijn onderzoek; je zou kunnen zeggen dat hij ook les van mij heeft gehad. Alle anderen waren officieel mijn studenten.
Ritme is altijd al iets waar je gepassioneerd over bent geweest sinds je begon: we konden je zoektocht naar verschillende ritmes al horen op je eerste album met Eric Legnini, vooral op "Straight No Chaser"...
Eigenlijk ben ik blij dat ik ben opgegroeid in een omgeving met veel klassieke muziek, een beetje jazz en niet veel populaire muziek of rockmuziek - daar kwam ik pas veel later achter. En leven in een klassieke omgeving opent veel deuren, opent je geest omdat het zo'n rijke muziek is; zelfs nu luister ik er voortdurend naar. Ik ben opgegroeid met luisteren naar Bach, Mozart, Schubert, Rachmaninov, Prokofiev... een beetje van alles.
Ik hou ervan om nieuwe dingen te ontdekken. Ik herinner me de eerste workshop die ik ooit deed, toen ik dertien was, het was de allereerste Lundis d'Hortense, met Bruno Castellucci. Ik kwam met een ritme dat ik had gevonden waarin een septool zat, dat wil zeggen tijd verdeeld in zeven, wat al ongebruikelijk was, vooral op dertienjarige leeftijd. Er was dus al iets aanwezig, en ik werd aangetrokken door het feit dat ik op zoek moest gaan naar iets onbekends, iets nieuws, en de stap moest zetten om het te integreren, iets dat me altijd heeft gefascineerd. Elke keer als ik muziek hoorde die mysterieus en anders leek, vroeg ik me af hoe ik het kon integreren in mijn persoonlijke taal.
En toen ontmoette ik Fabrizio Cassol, die onderzoek deed en ontmoetingen organiseerde met muzikanten uit Afrika, India en het Midden-Oosten, waardoor ik me alleen maar slechter ging voelen! (lacht)
Wanneer ben je begonnen met het maken van dit album?
Met het vorige album, ‘Mystery of Kem’, was ik al begonnen met het schrijven van tracks waarin ik nieuwe ritmische aspecten wilde integreren. Ik werkte er thuis in mijn eentje aan en boekte niet veel vooruitgang, dus ik dacht dat het een geweldige uitwisseling zou zijn om er een paar studenten bij te betrekken.
Het werken met hen opende nieuwe mogelijkheden en hielp me persoonlijk te ontwikkelen, waardoor ik veel ideeën kreeg. Zo begon 'Rhythm Hunters' drie jaar geleden. Ik neem graag de tijd voor een project omdat er dingen zijn waar je op korte termijn aan kunt werken, maar er zijn ook zaken die diepere wortels moeten hebben, zoals een boom in de natuur, je moet hem diep verankeren.
Ik kwam niet aan met kant-en-klare stukken, maar met stukjes en beetjes die, hoe meer we eraan werkten, hoe meer aanwijzingen ik kreeg om ze verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd integreerde iedereen geleidelijk dit vocabulaire.
Gisteren hebben we bijvoorbeeld gerepeteerd voor de komende concerten, omdat we een tijdje niet hadden gespeeld, en het was erg leuk om te zien dat alles was geëvolueerd, ook al moesten we ons geheugen over bepaalde dingen opfrissen, maar ik voelde dat de taal nog beter geïntegreerd was dan voorheen en beter tot zijn recht kwam. Het is een oneindig proces.
Dacht je meteen aan een sextet?
Het sextet ontstond vanzelf. Toen ik het project op het conservatorium begon, had ik alt, tenor en trompet, dus ik had gekozen voor een kwartet of een kwintet. Ik vroeg Shoko Garashi en een Franse altsaxofonist, Yonatan Hes, om mee te doen, evenals Wajdi Riahi en Louise Van Den Heuvel. Zo zijn we begonnen. Pierre-Antoine Savoyat kwam op een dag naar een repetitie luisteren en ik vroeg hem om mee te doen. Toen ging Yonatan naar het conservatorium in Parijs en ik wilde niet terug bij nul beginnen. Dus dacht ik aan Sylvain Debaisieux, alleen speelt hij tenor... Ik vroeg hem toch en hij vertelde me dat hij net weer altsax was gaan spelen! Zo is het sextet geworden tot wat het nu is.
Vormde het werken met deze specifieke ritmes geen beperking voor de jonge muzikanten? Een obstakel?
Dat was duidelijk een obstakel, maar het was ook het doel: dingen vinden waarmee je je kunt ontwikkelen, nieuwe vaardigheden. Dat is de opzet van het proces. Ik gebruik principes die ik al binnenstebuiten heb gekeerd, maar voor mij was het ook nodig om dingen te ontwikkelen die je niet van nature in je hebt, principes die in de wereld bestaan maar waarvoor je niet bent ingewijd.
Het vergt veel diepgaand werk gedurende een lange periode om een nieuwe feeling te ontwikkelen, en het was voor iedereen heel uitdagend. We deden samen oefeningen: zo'n stuk staat in zo'n maat, het hoort zo uitgesmeerd te worden, we kunnen er zo'n polyritme overheen doen, het transformeren... Soms draaiden we een maat een uur lang alleen maar om ze geïntegreerd te krijgen, om verder te reiken dan onszelf en iets te vinden dat ons verder duwde.
Het is een noodzakelijke stap als je een zekere naturel wil behouden. Wat je uitlegt in de liner notes is iets waar je niet over na hoeft te denken als je naar de muziek luistert…
Precies. Een essentieel punt voor mij is dat je je er van tevoren moet in verdiepen. Ik denk dat dat komt doordat ik met muzikanten met verschillende achtergronden heb gewerkt. Als je naar bepaalde Afrikaanse of Balkanlanden gaat, kan de muziek in eerste instantie hypercomplex lijken om te spelen, maar als je ze hoort, lijkt het zo vanzelfsprekend. Het doel is om de taal te ontwikkelen, te verrijken en er iets persoonlijks van te maken, want in de muziek op het album zijn er evenveel Afrikaanse als Oosterse invloeden, Balkaninvloeden, jazz, hedendaagse muziek en groove. Voor mij is het een ode aan de diversiteit, zolang het zinvol is.
Een betekenis die je geeft door de verklarende teksten bij de stukken, zoals bij "Artemis" en de plaats van de vrouw. Worden vrouwen steeds belangrijker aan het Conservatorium?
Ja, zeker weten. Ik denk dat het komt doordat we ze meer op het podium uitnodigen. Het gaf ze meer vertrouwen en ruimte om hun vrouwelijke kant te uiten. Er is een andere benadering die deel uitmaakt van deze rijkdom, deze diversiteit. Het resultaat is zoveel waardevoller.
Je hebt het ook over balans en gemoedsrust...
Ik kom terug op de hoeveelheid aan diversiteit. Het is een menselijke boodschap. Er is zoveel rijkdom op aarde, we moeten ervan genieten in plaats van te vechten tegen wat anders is. Ik wil dat iedereen deze muziek kan ervaren. De boodschap zal hoe dan ook overkomen, deze liefde voor diversiteit.
"Transe Culture" is het laatste nummer op het album. Is trance iets dat gemakkelijk over te brengen is of is het aangeboren? Techniek kan worden geïntegreerd, maar trance?
Dat is een goede vraag. Je kunt het ervaren als je geconfronteerd wordt met muzikanten die het meemaken. Maar in onze maatschappij is het niet simpel om tot dat punt te komen. Ik denk dat je absoluut vertrouwen moet hebben in de muziek en je moet laten meeslepen. Trance komt ook van herhaling; het is makkelijker als je in een spiraal terechtkomt die je ver weg brengt. Maar er is ook het fysieke aspect van het ervaren tijdens het spelen: het is meer een kwestie van jezelf laten gaan dan van oefenen. Er is ook het punt van overdracht. Ik vind het geweldig dat bij elk concert die trance optreedt, het moment waarop je jezelf vergeet. Ik zal me altijd de eerste keer herinneren dat ik Elvin Jones zag in 1987 in de Botanique: het was een concert dat mijn leven veranderde. Ik voelde die energie, dat soort trance waar ik van leef en die ik vandaag de dag nog steeds doorgeef.
Natuurlijk denken we aan overdracht: "Rhythm Hunters" doet denken aan "Jazz Messengers"...
Je bent niet de eerste die dat zegt. Ik dacht er eerst niet over na. Maar als ik denk aan het eerste album dat ik beluisterde, het was op Impulse: 'Art Blakey and the Jazz Messengers' met Wayne Shorter, Lee Morgan... Ik heb er miljarden keren naar geluisterd. Onbewust is er misschien iets via zijn muziek gekomen dat ik me nu pas realiseer. Er zijn veel dingen die onbewust binnendringen, je moet die kracht niet onderschatten.
Interview © Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling: Jos Demol) - foto’s © Jeanschoubs
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo
Concerten 2024 :
02 mei - Bozar (+ The Gallands)
12 mei - Bijloke Gent
25 mei - CC Ronse
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst