Nordmann: "Voor ons is ‘The Boiling Ground’ een gebalanceerde plaat geworden met een goede spanningsboog.”


© Sammy Slabbinck - Gregoire Verbeke


Enkele dagen geleden bracht Nordmann zijn nieuwe album ‘The Boiling Ground’ (V2 RECORDS) uit. De persdag in Brussel op 7 september kon Jazz’halo helaas niet bijwonen, maar gitarist Edmund Lauret was zo aimabel een aantal schriftelijke vragen te beantwoorden: zijn geestdrift over deze kersverse release werkt aanstekelijk.


© Nordmann


Gefeliciteerd, heren! ‘The Boiling Ground’ is naar mijn persoonlijke smaak nog méér rijk aan kwaliteit dan de voorganger: stemt die (uiteraard subjectieve) evaluatie overeen met jullie eigen inschatting?

Edmund Lauret: “Bedankt! We zijn er heel blij mee en kijken ernaar uit om de plaat voor te stellen op de komende concerten. Ten opzichte van ons eerste album zijn we veel gegroeid als band. We hebben veel meer tijd genomen om op voorhand zo veel mogelijk nummers te schrijven en te zoeken naar een mooi geheel. ‘The Boiling Ground’ vormt volgens ons daardoor een coherenter geheel dan ‘Alarm!’. Op ‘Alarm!’ zijn de nummers redelijk uiteenlopend qua stijl terwijl we daar op dit album veel bewuster mee zijn omgegaan. Voor ons is ‘The Boiling Ground’ een gebalanceerde plaat geworden met een goede spanningsboog.”

Zijn jullie er naar eigen aanvoelen in geslaagd de muziek zoals jullie die in jullie hoofden hoorden, daadwerkelijk op schijf vast te leggen? Of blijft dat een aartsmoeilijke, zo niet welhaast onmogelijke betrachting?

Edmund Lauret: “Met ‘The Boiling Ground’ wilden we echt een coherent album maken. Bepaalde nummers zijn gevormd geweest door in de studio nog aan de arrangementen te sleutelen. Doordat er bij bepaalde tracks overdubs gebruikt zijn, zijn we op zoek gegaan naar oplossingen om dit ook live te kunnen brengen. Zo zijn we beginnen experimenteren met loops, effecten op de saxofoon en drumtriggers. Voor de nieuwe plaat hebben we samengewerkt met producer Koen Gisen en dit klikte goed. We voelden meteen op ons gemak bij Koen en het werd snel duidelijk dat we muzikaal op dezelfde golflengte zaten. We hebben natuurlijk samen gezocht naar een goede klank maar ook Koens ideeën qua overdubs, arrangement en songstructuren waren een grote meerwaarde. Zijn studio is ook een zeer inspirerende plek, ook al stond Mattias in de keuken!”


© Nordmann


Op deze cd neigen jullie nog méér naar dat donkere, dreigende, vind ik… getuige ‘Üntercool’, ‘Save The Twos’, ‘No Holy Feet’. Is dat een uitvloeisel van de soundtrack die jullie schreven voor ‘Dementia’?

Edmund Lauret: “Onze muziek heeft altijd een donker, filmisch kantje gehad en daarom was het ook zo fijn voor ons om muziek te maken voor de film ‘Dementia’. Met ‘Dementia’ hebben we eens iets helemaal anders gedaan. Die muziek stond volledig in functie van het beeld, waardoor we muzikale keuzes gemaakt hebben die we anders niet zouden maken. We gaan vaak op zoek naar spanning of dreiging in onze muziek. In ’No Holy Feet’ komt de climax pas na vijf minuten. In een nummer als ‘Üntercool’ creëren we een zekere spanning zonder dat die track ooit echt ontploft.”

Mijn absolute favoriet op dit album is ‘Dover’, een track die mij keer op keer emotioneel erg raakt en waarin de Zappa-fanaat in mij een gitaarlijn ontwaart uit ‘The Deathless Horsie’. Is dat mijn verbeelding, of puur toeval?

Edmund Lauret: “’The Deathless Horsie’ ken ik niet maar we zullen het maar als een compliment beschouwen! Op de plaat hebben we een goede balans gezocht tussen meer uitgesponnen nummers met veel ruimte voor improvisatie en compactere songs met een duidelijke melodie en een afgebakende structuur. ‘Dover’ is één van de meer rustige, melodieuze nummers van het album. Voor deze track zijn we tijdens de repetities op zoek gegaan naar een bepaalde sfeer en groove. Daarvoor luisterden we naar de albums van onder meer Portishead, Radiohead tot zelfs Kendrick Lamar…”


© Nordmann


Er liggen intussen in België al heel wat tourdata vast tot eind februari. Is er ook (groeiende) belangstelling vanuit het buitenland?

Edmund Lauret: “We hebben inderdaad al een mooie reeks concerten staan in België en binnenkort worden er ook enkele Nederlandse concerten bekendgemaakt. Sinds kort hebben we voor Nederland ook een boekingsagent, waardoor we ook daar proberen voet aan de grond te krijgen.”

Een persmoment zoals op 7 september, voelt dat aan als een verplicht nummer, iets wat er noodgedwongen bij hoort, of putten jullie daar toch enige energie, misschien zelfs vreugde uit?

Edmund Lauret: “Het is natuurlijk heel positief dat er veel belangstelling is voor onze nieuwe plaat en we willen er graag over vertellen. Niet elke journalist heeft dezelfde invalshoek en zo blijft het ook voor ons interessant!”


© Nordmann


Interview © Paul Godderis, 1 oktober 2017


In case you LIKE us, please click here:



Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst