MOTHERS IN JAZZ #27 : SHEILA JORDAN





© Ed Ianni





“Mothers In Jazz” is een serie interviews die op 1 augustus 2022 gestart werd door vocaliste Nicky Schrire en verschijnt op Londonjazznews.com. Alle interviews vind je HIER

"Mijn mama was de beste moeder ter wereld," zegt Tracey Jordan over haar moeder, Sheila Jordan. Sheila is zangeres en een van de meest gelauwerde en aanbeden stemmen en figuren in de jazz. Op 94-jarige leeftijd neemt ze nog steeds albums op en in 2012 werd ze uitgeroepen tot NEA Jazz Master.

Nicky Schrire sprak zowel met Sheila Jordan als Tracey voor deze speciale editie in de "Mothers In Jazz" serie.


Sheila groeide op in de mijnstreek van Pennsylvania en tegen de tijd dat ze in haar vroege tienerjaren was, werkte ze semiprofessioneel in clubs in Detroit. Ze was een toegewijde van Charlie Parker en verhuisde in de jaren vijftig naar New York, waar ze trouwde met de pianist van Parker, Duke Jordan. Op haar debuutalbum, 'Portrait of Sheila' uit 1963 op Blue Note Records, pionierde ze met een door bebop doordrenkte benadering van de zang, vaak alleen begeleid door solo contrabas. Na de release van dat album trok Sheila zich echter terug uit de scene om zich te concentreren op het opvoeden van haar dochter, de komende twee decennia als typiste te werken en meer dan een dozijn jaar niet meer op te nemen als leider. Sheila woont in New York, een paar straten verwijderd van haar dochter Tracey, die Senior Director Talent and Music Relations is bij Sirius XM Radio.




Sheila en Tracey Jordan op de 2012 NEA Ceremony © met dank aan Tracey Jordan



LondonJazz News: Welke informatie of advies over het moederschap in combinatie met je jazzwerk wenste je te hebben gekregen, maar kreeg je niet (en je moest het met vallen en opstaan of onderweg leren) ?

Sheila Jordan: Ik kreeg van niemand goede raad.

LondonJazz News: Welke toptip(s) heb je voor andere moeders in de jazz ?

Sheila Jordan: Ik denk niet dat we, omdat we een moeder zijn en een kind hebben, onze kunst moeten opgeven, iets waar we van houden en in geloven. En ik denk niet dat een kind zou willen dat je dat doet. De mijne niet. Doe ze allebei. Je redt het wel. Je vindt zeker de tijd.

LondonJazz News: Tracey, gezien het feit dat je bent opgevoed door een artistieke ouder die jongleerde met zowel het moederschap als haar carrière, hoe heeft dit jou en je leven beïnvloed ?

Tracey Jordan: Mijn mama was de beste moeder ter wereld. In de omgeving waarin ik opgroeide kwam ik in aanraking met kunst, muziek en veel van haar grote artistieke vrienden. Het gaf me een schat aan kennis over kunst - hoe je naar een schilderij moet kijken, hoe je naar een lied moet luisteren, hoe je naar songteksten moet luisteren. Dus op die manier heb ik veel geluk gehad.

Ik zal ook zeggen dat ik, toen ik naar mijn moeder keek en de verhalen over mijn vader hoorde, wist dat ik geen artiest wilde worden. Ik zit liever aan de andere kant van het spectrum.

LondonJazz News: Tracey, is er als muziekmanager specifiek advies dat je zou geven als een musicus/klant je om advies zou vragen over het stichten van een gezin terwijl hij/zij een muziekcarrière nastreeft ?

Tracey Jordan: Zorg voor een hechte familie om je heen, ook al zijn het geen bloedverwanten. Artiesten gaan op pad en op tournee en ze hebben mensen nodig die ze kennen en vertrouwen om op hun kinderen te letten. Er is een dorp voor nodig om een kind op te voeden en in de artistieke gemeenschap is dat zo waar, want het is een zeer hechte, familiale omgeving.

LondonJazz News: Wat is je beste algemeen advies over reizen/optredens/tournees met kinderen ?

Sheila Jordan: Ik reisde af en toe met Tracey. Ik nam haar mee naar Londen. Ik nam haar mee naar Duitsland. Ik nam haar mee naar Italië. Allemaal toen ze nog heel jong was.

Doe gewoon, alsof je thuis bent. Ik hield geen enkele vorm van routine aan, afgezien van dingen als ervoor zorgen dat ze op tijd at en voldoende slaap kreeg. Tracey ging niet altijd met me uit. Ik had ook een oppas die voor haar zorgde.

Tracey Jordan: Als kind dat opgroeide, logeerde ik vaak bij de familie van Jackie McLean als mijn moeder op pad ging. Als Jackie en Dollie op pad gingen, logeerde Melonae bij ons. We hadden veel van dat soort familievrienden, andere jazzmuzikanten door wie we zijn opgevoed.


Sheila en Tracey Jordan © met dank aan Tracey Jordan


LondonJazz News: Ik denk dat de combinatie van ouderschap en carrière er vaak toe leidt dat je je onvermijdelijk verscheurd en dus schuldig voelt. Zelfs als de schuld niet gerechtvaardigd of rationeel is, steekt hij zonder waarschuwing de kop op. Heb je je ooit schuldig gevoeld voor een van de beslissingen die je hebt genomen rond je carrière en moeder zijn ?

Sheila Jordan: Ik heb me nooit schuldig gevoeld omdat ik Tracey thuis had gelaten of haar had meegenomen. Het was iets wat ik moest doen. Ik moest zingen, maar ik wist ook dat ik dit kind moest opvoeden. Ik dacht er niet veel over na. Het was gewoon een deel van mijn leven.

LondonJazz News: Wat vind je ervan om ouder te worden en betrokken te blijven bij je professionele activiteiten en ambities ?

Sheila Jordan: Toen ik mijn kind kreeg, wist ik dat ik een goede moeder wilde zijn - zo goed als ik kon zijn. Muziek maakt deel uit van mijn leven sinds ik 14 was. Het is jazz geweest, dankzij Charlie Parker. Daar leef ik voor. Ik leef ook voor mijn dochter. Je zult hoe dan ook een manier vinden om beide te ondersteunen.

© Nicky Schrire (Londonjazznews.com) - vrije vertaling: Jos Demol


Read the original version in English HERE

 


Sheila’s recentste album “Live At Mezzrow” werd live opgenomen in de New Yorkse Mezzrow club
met Alan Broadbent (piano) en Harvie S (contrabas). Het kwam uit op Cellar Live in juli 2022.

Klik HIER voor meer informatie.


In case you LIKE us, please click here:



Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst