Muziekwinkels met een uitgebreide keuze waar je professioneel advies krijgt, vormen een zeldzaamheid maar ze bestaan. Mark Sound in Kraainem is zo een vertrouwde thuishaven voor melomanen die nog steeds zweren bij cd’s.
In 2025 viert eigenaar Mark Steyaert het vijfendertigjarig bestaan van zijn bloeiende zaak. Een gesprek over heavy metal, vinyl, downloaden, overstocks en exclusiviteiten.
U begon Mark Sound in 1990. Vinyl was ten dode opgeschreven maar de cd-verkoop kende een enorme hausse. Welk was uw startmotief?
Een simpele combinatie van twee factoren. Sinds mijn twaalfde luisterde ik intensief naar muziek en mijn ouders waren handelaars. Op een dag, korte tijd na mijn legerdienst, stond de muziekwinkel rechtover ons plots te koop. Lang heb ik niet nagedacht. Hier kon ik mijn droom verwezenlijken, werken als zelfstandige en nog wel rechtstreeks gelinkt aan mijn passie.
Mark Steyaert © Christine van Muysen
Welke is uw muzikale achtergrond?
Ik ontdekte eerst de rock via een vriend. Hij leerde mij Jimi Hendrix, Deep Purple en Led Zeppelin kennen en zo het wereldje van hardrock en heavy metal. Vervolgens verzeilde ik in de klassieke muziek omdat die rockgroepen regelmatig klassieke thema’s gebruikten. Nadien kwam dan de blues in zicht en ook de jazz. Toen ik mijn zaak opende, ik was pas drieëntwintig, schreef ik mij in om twee jaar muziekgeschiedenis in avondschool te volgen en zo de nodige achtergrondkennis te vergaren.
Een bewuste keuze was van meet af aan om enkel jazz en klassiek in de rekken te plaatsen...
Telkens ik bij de groothandelaars kwam voor mijn inkopen zag ik collega’s die week na week vertrokken met “the best of” van Helmut Lotti, Pink Floyd en aanverwante populaire vedetten. Mijn bedoeling was net wat anders aan te bieden, mijn passie te volgen en dat was inmiddels jazz en klassiek.
Van bij het begin koos u er eveneens voor om enkel cd’s te verkopen en geen vinyl, een visie waar u het bij houdt...
Ik heb zeker niets tegen vinyl maar verkies persoonlijk cd’s. Mocht ik nu uitbreiden met vinyl moet ik het interieur volledig herinrichten en beperk ik zo mijn aanbod van cd’s waardoor ik vaste klanten die hier sinds vijfendertig jaar over de vloer komen, zou verliezen. Ik ga dus niet de populaire vinyltoer op en focus mij consequent op cd’s.
Hoe kijkt u naar de digitale manier van luisteren?
Dat is mijn grootste partner ook al denken veel collega’s net het tegenovergestelde. Wie hier bij mij cd’s koopt, heeft de muziek dikwijls reeds digitaal gehoord. Heel regelmatig komen er zelfs klanten die op hun gsm-scherm een virtuele winkel tonen waar ze eerst het album beluisterden maar dan toch een fysiek exemplaar willen aanschaffen.
Hoe bepaalt u het aankoopbeleid gezien het alsmaar groeiende aanbod?
Dat is een zeer goede vraag. Het hele wereldje maakte een grondverschuiving mee. Indertijd waren er overal verdelers en kwamen er vertegenwoordigers van platenlabels langs met hun catalogus. Internet en groepen die op zelfstandige basis hun materiaal uitbrachten, zorgden voor een ganse omwenteling. Het landschap werd complexer. Ik bestel nu ontzettend veel rechtstreeks bij platenlabels en enkele groothandelaars doorheen Europa. Mijn persoonlijk netwerk dat ik opbouwde gedurende decennia helpt.
Daarnaast is het nog altijd een kwestie van op de hoogte te blijven. Vroeger kreeg je releaselijsten met nieuwigheden. Dat viel weg. Alles staat zogenaamd op de websites maar ik kan die onmogelijk allemaal opzoeken en doornemen. Uiteindelijk is het een geheel van informatiebronnen waaronder mijn eigen cliënteel en welbepaalde mediakanalen.
Koop je ook aan buiten Europa en zo ja, levert dat geen problemen op met douanekosten? Ik verwijs hier naar bepaalde praktijken bij de post waar je extra ontvangstkosten moet betalen ook al staan op de omslag de voorgeschreven meldingen genoteerd waardoor dit niet het geval zou mogen zijn...
Mijn bestellingen overschrijden meestal duizenden euros en voor de douaneafhandeling hiervan betaal ik evenveel als voor een enkel exemplaar. Daarnaast heb ik een BTW-nummer waardoor ik die kosten kan recupereren. Sommige labels willen echter niet aan kleinhandel verkopen en handelen liever op zelfstandige basis zonder die tussenschakel. Dikwijls misrekenen ze zich daar want mensen worden het beu extra verzendingskosten te vergoeden, zeker nu deze nog verder stijgen.
Uw winkel is gevestigd in Kraainem, een randgemeente ten zuiden van Brussel. Niet meteen een centrale locatie...
Dat heeft zijn voor- en nadelen. Ik heb klanten uit heel België. Een aantal onder hen komt naar Brussel via de ring en neemt dan de uitrit Kraainem. Zij willen de binnenstad ten alle koste vermijden. Metrostation Stockel is bovendien op tweehonderd meter. Natuurlijk heb je ook diegenen die zich de moeite niet getroosten en liever in het centrum hun inkopen doen. Aan elke ligging zijn er positieve en negatieve kanten.
Er was een tijd dat u eveneens vestigingen had in Antwerpen, Namen en zelfs in het operagebouw in Brussel...
Opnieuw een doelbewuste keuze om ze te openen en ze ook nadien te sluiten. Afbouwen wilde ik sowieso na mijn vijftigste. Het economisch vooruitzicht speelde een rol. Mocht ik die verkooppunten behouden tot mijn vijfenzestigste en nadien geen overnemer vinden, zijn de ontslagkosten voor het personeel immens. Nog belangrijker is dat zowat de helft van mijn collecties bestaat uit materiaal dat “out of print” is. Deze alleen kunnen aanbieden op slechts een enkele van de drie locaties vond ik niet erg klantvriendelijk. Vandaar nu slechts één plek en die formule blijkt zeer goed te werken.
Tijdens de zomermaanden hebt u steevast een drukbezochte verkoopstand op Brosella en Dinant Jazz waar kenners telkens naar uitkijken...
In de eerste plaats probeer ik zoveel mogelijk cd’s mee te brengen van de artiesten die er optreden aangevuld met een groot deel van overstock gekocht bij platenfirma’s of andere instanties. Voor die laatste voorraad heb ik een aparte bergruimte. Vandaar dit aanbod op deze festivals en tijdens de jaarlijkse braderie in Stockel, dit alles tegen dumpingprijzen van vijfentwintig euro voor tien cd’s.
Er is sinds een paar jaar ook een website, zij het met de speciale Mark Sound touch...
Daar verkoop ik hoofdzakelijk “collector items” die je nergens anders meer kan vinden wegens uitverkocht. Een “quality outlet” met zo een tienduizend cd’s en prijzen die variëren tussen acht en tien euro. Ook de felbegeerde Mosaic Box sets vind je hier. Ik ben samen met Jazz Messengers in Spanje de enige die deze nog aanbiedt. Opmerkelijk is dat de verkoop voor dit alles in de zaak viermaal groter is dan via internet! Dat duidt toch wel op het belang van een winkel, althans in mijn geval.
Interview © Georges Tonla Briquet - foto's © Mark Steyaert/Christine van Muysen (portret Mark)
MARK SOUND, Potaardestraat 4, 1950 Kraainem
Info: kraainem@marksound.be - 02/731 63 62
Websites:
https://marksound.be/ - https://tyqmusic.eu/
Het uitgebreidere interview is te beluisteren via WAGON JAZZ
of op
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Luca A. d'Agostino
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Francesca Patella
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Renato Sclaunich
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst