Maarten Van Rousselt en Brussels Jazz Festival 2025









Het Brussels Jazz Festival bestaat nu tien jaar en is uitgegroeid tot hét must see jazzevenement van het winterseizoen. Wie kan er beter over praten dan Maarten Van Rousselt, de organisator?




Dit jaar is de tiende editie van het evenement, hoe kijk jij terug op deze trip?

We hebben acht fysieke edities gedaan, één digitale en één geannuleerde vanwege het coronavirus, dus dit had de elfde moeten zijn. Het festival begon vrij bescheiden met één of twee concerten per avond, maar we zijn gegroeid naar drie concerten per avond: we beginnen in studio 1 met een jonge Belgische of internationale groep; dan gaan we om 21u verder in studio 4 en we eindigen in de zaal waar we een goed uitgerust podium opzetten, de enige plaats in Flagey waar we een staand publiek kunnen ontvangen: vaak is het meer dansen, up tempo met een drankje.

Een ander speciaal kenmerk van het festival is dat er geen twee concerten tegelijk zijn, wat het publiek op prijs stelt: je hoeft je niet te haasten tussen twee concerten. Het is dus mogelijk om alle concerten van het programma te zien.

In 2018 zijn we gaan werken met een artist in residence. We worden verwend door het talent van jonge musici. We proberen te werken met artiesten die in Brussel wonen of er gestudeerd hebben, afwisselend Nederlandstalige en Franstalige muzikanten. De residentie geeft hen een boost, er komen platen uit, ze krijgen een mooie promotie, met hun hoofd op de affiche, het moet een boost zijn voor hun carrière.

Antoine Pierre had bijvoorbeeld zalige herinneringen aan het spelen in Dinant met Joshua Redman en wilde hem graag op zijn carte blanche hebben. Een van onze missies is om een geweldig festival te hebben, maar ook om een platform te creëren voor jonge artiesten.

De akoestiek in Flagey is uitzonderlijk, en dat speelt zowel in het voordeel van de muzikanten als voor het publiek…

Het is een voorrecht om locaties als deze te hebben, die oorspronkelijk ontworpen zijn als radiostudio's in plaats van concertzalen. Negentig jaar later is de akoestiek nog steeds fenomenaal en de muzikanten spelen hier nog steeds graag omdat ze weten dat de omstandigheden ideaal zijn voor de zaal en voor het team.

Het accent werd onlangs verlegd naar ontdekking…

Het maakt deel uit van de evolutie van het festival, in de zin dat als je kijkt naar de evolutie van jazz op de grote festivals in Europa, overal dezelfde namen blijven opduiken.

Wij hebben geprobeerd het anders aan te pakken: Europa heeft genoeg kwalitatieve artiesten. Het publiek in Brussel is ook erg nieuwsgierig en is niet bang om dingen te gaan zien die ze nog niet kennen. We proberen een evenwicht te bewaren tussen ontdekkingen van jong talent en gevestigde namen: we beginnen bijvoorbeeld met David Murray, wiens nieuwe plaat in de “album van het jaar”-lijst van The New York Times op nr. 2 staat.

Het festival is gespreid over meerdere dagen, met concerten tussen 12.30 en 22.30 uur op dezelfde dag...

Ja, in feite zijn de vrijdagconcerten om 12.30 uur een vast onderdeel geworden bij Flagey. We noemen ze “Picknick-concerten”, waarbij mensen uit de buurt langskomen, een drankje en een broodje krijgen en een concert bijwonen. Het is een geweldige manier om jonge artiesten in de schijnwerpers te zetten.

Op woensdagmiddag houden we een concert met Jeugd en Muziek, maar ook een filmvoorstelling: ik raad aan om op 12 januari om 20.00 uur “Soundtrack to a Coup d'Etat” van Johan Grimonprez te gaan zien, waarin wordt uitgelegd hoe jazz in de jaren zestig door de CIA in Afrika werd gebruikt.

Er is ook een fototentoonstelling en een zeer gevarieerd programma.

Jullie werken ook samen met de radio…

Het was dit jaar niet mogelijk met Musiq3, maar VRT KLARA zendt op 10 januari het eerste concert van Bram De Looze uit. We nemen heel wat concerten op met opties voor radio-uitzending. Het nieuwe 'Vice Versa' album wordt opgenomen voor een album release. Het derde project van Bram wordt eerder atypisch, met piano en Koreaanse gayageum (traditioneel Koreaans citerachtig snaarinstrument met 12 snaren, al tellen sommige recentere varianten er meer). We nemen zijn drie projecten sowieso op.

 
DoYeon Kim © Sofyou Studio 2


Wanneer komt er een “Flagey” label?

We hebben geen eigen label, wat een beetje een droom van me is. We hebben samengewerkt met Outhere voor Antoine Pierre en Jean-Paul Estiévenart.
We hebben 'Jazz meets Symphonic' gedaan, een serie die we hebben gemaakt met de Bijloke Gent: we nodigen artiesten uit om een stuk te maken met een symfonieorkest. Dit jaar is er een première met Craig Taborn, Thomas Morgan, Ches Smith en Peter Evans... Ze hebben drie dagen repetitie, dan het concert in Flagey en daarna in de Bijloke: het wordt opgenomen en ECM is geïnteresseerd.

Vorig jaar verscheen 'Jazz Meets Symphonic' met Bill Frisell op Blue Note en werd dit jaar genomineerd voor een Grammy Award in de categorie 'Best Contemporary Album'.

Tekst © Jean-Pierre Goffin (vrije vertaling : Jos Demol) – foto’s © Johan Jacobs / Sofyou Studio 2
In samenwerking met JazzMania


Hier het volledige Brussels Festival programma

Lees hier het gesprek met Bram De Looze


In case you LIKE us, please click here:



Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications





Hotel-Brasserie
Markt 2 -
8820 TORHOUT

 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst