Na het bejubelde debuut ‘New Feel’ (2014) en de succesrijke reeks concerten die hierop volgde, bleef het even stil rond deze Belgische supergroep met in de rangen Guillaume Vierset, Antoine Pierre, Jean-Paul Estiévenart, Steven Delannoye, Igor Gehenot, Laurent Barbier en Félix Zurstrassen. Met de opvolger ‘Strange Deal’ staat het septet klaar voor een nieuwe veroveringstocht.
Wat meteen opvalt, is dat ‘Strange Deal’ de cd van een septet is, niet van een gitarist omringd door zijn begeleiders. De verhalende opbouw is een ander pluspunt. We spraken met Guillaume Vierset, gitarist-componist en bezieler van LG Jazz Collective.
Hoe groot was de stress nadat jullie debuutalbum zo goed onthaald werd en je zelfs een Octave de la Musique in de wacht sleepte?
Ik zat met een dubbel gevoel en twijfelde heel lang of er wel een vervolg moest komen. Het is niet evident om met een septet te werken waarbij elke muzikant een aantal nevenprojecten heeft. Zeker bij deze gasten is dat het geval. Uiteindelijk hakte ik de knoop door en de inspiratie volgde bijna vanzelf. Vandaar de titel ‘Strange Deal’.
Had die twijfel te maken met je andere groep, Harvest?
Toch niet, het zijn voor mij twee totaal verschillende werelden. Bijna elkaars tegengestelden, zou ik zelfs durven zeggen. LG Jazz Collective is modern en energiek en het betreft een grote bezetting. Harvest klinkt intimistischer en de muziek is meer open. Beide vullen elkaar perfect aan, vind ik persoonlijk.
Wat was voor jou de meest radicale wijziging tegenover ‘New Feel’?
Vooral de manier van componeren was anders. Daar waar het debuut iets eenvoudiger klonk en een popgetint accent had, is deze keer alles veel gelaagder en complexer.
Er is tevens een wijziging in de groepsbezetting.
Saxofonist Rob Banken maakt al een hele tijd deel uit van de bende. Hij kwam in de plaats van Laurent Barbier. Alex Koo vervangt Igor Gehenot. Het is de keuze van Igor. Het nieuwe repertoire lag hem niet zo en dus verkoos hij zijn plaats aan iemand anders over te laten. Alex was de redder in nood. Félix en Antoine kenden hem goed. Ik had hem al eens bezig gehoord met zijn trio waar ook Dré Pallemaerts en Lennart Heyndels in meespelen. Tijdens de laatste residentie klikte het niet alleen op muzikaal vlak maar ontstond er meteen een vriendschapsband wat uiteraard bevorderlijk is voor een hechte groepssound.
Wat hield die residentie precies in?
Een jaar geleden hadden we al eens een dergelijke oefening gemaakt in Avignon met daaropvolgend een aantal concerten. We pasten nu hetzelfde scenario toe: twee dagen intensief samen spelen maar deze keer met een zo goed als afgerond repertoire en dan de studio in. Op de nieuwe cd staan negen nummers maar we namen zowat het dubbele op. Ik wilde echter een afgerond verhaal, vandaar dat we een aantal stukken weglieten.
Hebben jullie bepaalde platen beluisterd om in de sfeer te geraken?
Zoals elke muzikant luister ik naar verschillende dingen. In dit geval was dat vooral naar het SF JAZZ Collective, de laatste cd van Pat Metheny maar tevens heel veel van Ben Wendel passeerde de revue evenals werk van Gerald Clayton. Iemand die ik ook fel bewonder, is Gilad Hekselman. Dat is de richting die ik uit wilde, een moderne touch en langer uitgesponnen composities.
Wie na de laatste track de knop “repeat” induwt, stelt vast dat het einde haast naadloos aansluit bij het begin.
Daar is bewust over nagedacht. In het midden is er tevens een duidelijk breekpunt ingelast met gitaar en piano (‘Sad World’, red.). Nadien herneemt de energie aan de hand van ‘Standin On The Shoulders Of A Giant’. Dat licht episch karakter en die grandeur is weerspiegeld in de hoes met al de hoge gebouwen.
Wat wil je uiteindelijk bereiken met LG Jazz Collective?
Zo ver mogelijk geraken natuurlijk. Met de eerste plaat onder de arm konden we heel vaak spelen waardoor we een ganse evolutie doormaakten. Met dit vervolg willen we minstens hetzelfde, veel concerten en nog verder ontwikkelen. De realiteit is dat België een klein land is en dat een internationale doorbraak haast levensnoodzakelijk is.
Concerten:
19.01.2018 om 20.30, Espace Senghor (Brussel), officiële cd-release in het kader van River Jazz Festival
09.02.2018 om 20.30, CC Les Chiroux (Luik)
10.03.2018 om 20.30, Jazzstation (Brussel)
Tekst © Georges Tonla Briquet - foto's © Serge Braem
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst