Een reis door muziek, improvisatie en les geven…
“Ik heb altijd graag gezongen. Waar ik ook kwam, ik neuriede of zong altijd iets” herinnert Natalia Kordiak zich over haar eerste waarnemingen van muziek. Natalia is zangeres, improvisator, docent en organisator van evenementen. Haar uitgebreide portfolio is indrukwekkend voor iemand wiens carrière nog niet vele jaren omspant. Nieuwsgierigheid naar de wereld is altijd een kenmerkende eigenschap geweest voor Natalia. Ze combineerde haar muzikale interesses met sporttraining en begon haar muziekschoolopleiding niet met zingen maar met de saxofoon. Ze heeft zelfs een tijdje opera gezongen.
Als tiener nam Natalia deel aan het Voicingers Festival - een evenement dat showcases, wedstrijden en workshops voor vocalisten combineert. Voicingers dient als platform voor het uitwisselen van ideeën, muzikale inspiratie, het ontmoeten van artiesten en het aangaan van langdurige relaties. Voor Natalia Kordiak werd het ook het begin van talrijke activiteiten. Ze begon met workshops en won in 2018 de Grand Prix op de International Competition for Singing Musicians, waardoor ze haar debuutalbum kon opnemen. “Bajka ‘ (’Sprookje”), uitgebracht door het Slowaakse label Hevhetia, en ze werd genomineerd voor Polens prestigieuze prijs voor de muziekindustrie, de Fryderyk. Na verloop van tijd begon Natalia samen te werken met Voicingers als medeorganisator, coördinator en producent van de volgende edities van het evenement.
© Grzegorz Masłowski
Voicingers is ook een ruimte voor het uitwisselen van artistieke ervaringen, het verkennen van onderwijsmethoden en het in contact komen met intrigerende makers van over de hele wereld. Natalia kreeg de kans om samen te werken met artiesten als Sofia Ribeiro, Andreas Schaerer, Michael Schieffel, Leïla Martial, Grzegorz Karnas (de oprichter en directeur van Voicingers), en Anna Gadt (die later haar docent werd aan het conservatorium en nu met Natalia samenwerkt aan een muzikaal project).
“Hun kijk op muziek en de wereld gaf een immense inspiratie voor mijn creativiteit, het componeren van originele werken en mijn dagelijkse zangpraktijk. Het leidde er uiteindelijk ook toe dat ik les ging geven,” zegt Natalia.
In 2017 initieerde Natalia, in samenwerking met het Nationaal Filharmonisch Orkest in Warschau, een reeks educatieve jazzconcerten. Ze organiseerde terugkerende workshops, gaf les en werkte met vocalisten tijdens festivals, zoals Voicingers en het Wesoła Jazz Festival. De afgelopen jaren heeft Natalia veel tijd buiten Polen doorgebracht. De Swarnabhoomi Academy of Music in Chennai, India, bood haar een artistieke residentie aan. Tijdens haar zeven maanden daar creëerde ze een originele zangles en reisde ze door India om workshops te geven aan kinderen en jongeren. Na haar verblijf in India begon Natalia te werken in China en Vietnam, waar ze workshops gaf aan jazzvocalisten. Deze sessies waren gericht op improvisatie, het stimuleren van creativiteit, spontane authenticiteit en het opbouwen van artistieke autonomie.
© Grzegorz Karnas
“Lesgeven betekent ook zorgen voor je eigen ontwikkeling”, verklaart ze haar besluit om een doctoraalstudie te volgen aan de Muziekacademie in Łódź.
“Lesgeven in zang, muziek en improvisatie is zeer complex. Een leraar houdt zich bezig met een gevoelig medium dat niet alleen wordt beïnvloed door vaardigheid, maar ook, en misschien wel vooral, door de emotionele gevoeligheid van het individu. Het is een enorme verantwoordelijkheid om hun autonomie niet te verstikken, om ervoor te zorgen dat advies niet leidt tot het kopiëren van anderen of van wat al bekend, leuk of makkelijk is. Onderwijs moet individuen begeleiden om hun waarheid te ontdekken.”
Ze vervolgt: “De stem is een instrument dat verbonden is met ons lichaam. Het werkt symbiotisch met ons en daarom zijn begrip en veiligheid cruciaal voor de vrijheid van expressie. In theorie klinkt dit natuurlijk allemaal mooi. In de praktijk is het veel moeilijker en vergt het geduld. Ik heb veel mensen ontmoet die me hielpen (hoewel sommigen dat echter niet deden). Betekenisvolle ontmoetingen hebben me veranderd, ontwikkeld en aan het denken gezet, soms zelfs mijn perspectief op bepaalde aspecten van het leven in vraag stellend.”
Het belangrijkste ensemble waarmee Natalia werkt is haar quintet, waarmee ze twee albums heeft opgenomen. Het meest recente, getiteld "Ytinamuh ” (lees het ook achterstevoren!), werd opgenomen tijdens Natalia's diplomaconcert aan de Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice. In deze paratheatrale (*) voorstelling werd muziek verweven met betekenisvolle woorden. Naast Natalia's originele teksten bevatte de voorstelling fragmenten uit werken van bekende auteurs zoals Ayn Rand, Olga Tokarczuk, Jolanta Brach-Czaina en Sylvia Plath. Het concert bevatte ook vocale improvisaties, verrijkt met elektronische effecten. Ze werd op het podium vergezeld door Przemysław Chmiel (tenor- en sopraansaxofoon), Mateusz Kołakowski (piano), Alan Wykpisz (contrabas, basgitaar) en Grzegorz Pałka (drums).
Haar aandacht voor woorden blijkt ook uit een ander project, TANOK, een duo gevormd met de Oekraïense pianiste Kateryna Ziabliuk. Samen brengen ze een programma met de suite “Pieśń Lasu ‘ (’Lied van het woud”), gebaseerd op het werk van de Oekraïense dichteres, schrijfster, vertaalster en literatuurcritica Lesya Ukrainka.
Een van Natalia's laatste artistieke ondernemingen is het kwartet Voice Act. Het vocale ensemble werd opgericht door Anna Gadt en bestaat naast Natalia uit Marta Grzywacz en Gosia Zagajewska. Het kwartet creëert vocale verhalen die geworteld zijn in de verschillende temperamenten, geschiedenissen, ervaringen en stijlen van de leden: folk, klassiek, jazz, hedendaagse en vrije muziek. Voice Act heeft al een album uitgebracht met avant-gardistische vocale muziek, gelaagd met referenties en inspiraties die de vocalisten begeleidden tijdens het opnameproces. De optredens van het kwartet zijn een spektakel, niet alleen met de stem in de hoofdrol. Ze geven zowel puur vocale concerten als samenwerkingen met gastartiesten. Een van die samenwerkingen was met de bekende drummer Jim Black tijdens de eerste editie van het Kxntrst Music Festival.
Anna Gadt: “Ik ken Natalia Kordiak al vele jaren, waardoor ik haar reis vanuit een tijdsperspectief kan observeren. Aanvankelijk gefascineerd door mainstream jazz, werd ze later aangetrokken tot open vormen, improvisatie en elektronica. Haar twee originele albums bieden een intrigerend startpunt voor verdere verkenning van haar unieke muzikale taal. Ik geloof dat ze steeds zelfverzekerder wordt op het podium als leider en schepper van haar eigen artistieke visie.
We ontmoetten elkaar voor het eerst tijdens de workshops van Voicingers. Natalia viel op door haar aparte persoonlijkheid en oprechte, levendige interesse in muziek. Later was ze enkele jaren mijn leerling aan de jazzafdeling in Katowice. Ze is zeer ambitieus en vastberaden. In haar artistieke bezigheden lijkt ze zich te concentreren op het combineren van oprechtheid, intuïtie en bewustzijn, en haar drang naar groei en haar interesse in geluidsexploratie zijn echt indrukwekkend.
Voice Act © Urszula Las
Om deze redenen nodigde ik Natalia uit om mee te werken aan Voice Act, een project met vier vocalisten/improvisatoren zonder ondersteuning van instrumentalisten of elektronica. Voice Act richt zich op de activiteit van de stem, individuele verhalen, diverse perspectieven en wortels, evenals de behoefte aan menselijke verbinding, nieuwsgierigheid naar anderen en de gelijkheid van luisteren en gehoord worden. Naast haar technische vaardigheden en een stem met een prachtige toon en een groot bereik, bracht Natalia haar creativiteit, unieke gevoeligheid en openheid voor anderen mee naar Voice Act. Haar verbeelding neemt vrijelijk deel aan de dialoog tussen de stemmen en voegt een essentieel en inspirerend element toe. Ik geloof dat haar grootste verwezenlijkingen nog voor haar liggen en ik wens haar het allerbeste bij het bereiken ervan."
Het eerder genoemde Kxntrst Muziekfestival leidt naar een andere rol van Natalia Kordiak - als organisator van artistieke evenementen. Ze is medeoprichtster van het Kxntrst Muziekfestival met twee andere prominente figuren van de jongere generatie in de Poolse muziek: Kuba Więcek en Piotr “Pianohooligan” Orzechowski. Het festivalprogramma omvat concerten, workshops en paneldiscussies.
“Als actieve en bedachtzame mensen en artiesten moeten we ons niet alleen richten op ons creatieve werk, maar ook op het veranderen van de manier waarop de muziekmarkt in Polen wordt gezien. We moeten de nadruk leggen op authenticiteit in plaats van ons te conformeren aan de normen en standaarden van de industrie,” zegt Natalia.
Wat heeft de toekomst in petto voor Natalia Kordiak?
“Dat weet ik nog niet. Ik hou er niet van om mezelf onder druk te zetten,” geeft ze toe. Haar soloproject ontwikkelt zich - sinds een jaar geeft ze soloconcerten, waarbij ze gitaareffecten en analoge synthesizers in haar creaties verwerkt.
In haar quintet heeft ze verschillende keren opgetreden met trompettist Tomasz Dąbrowski (de trompet verving de saxofoons in het ensemble), wat een nieuw perspectief biedt op het reeds bijgeschaafd materiaal. Ze is van plan om te blijven samenwerken met andere muzikanten in unieke, vaak eenmalige geïmproviseerde optredens die haar enorm veel plezier brengen. Ze is ook van plan om als lid van verschillende ensembles op te treden.
Tot slot zal Natalia zich richten op haar doctoraatsstudie, waarin ze de wisselwerking van vocale artistieke expressie in compositorische en improvisatorische processen onderzoekt.
Reizen zal ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van haar plannen blijven. “Het mooiste aspect van reizen is het observeren van mensen - hun tradities, levensstijlen, percepties van muziek, religie, gewoonten en kunstervaringen. De wereld zo breed mogelijk verkennen, inclusief typisch toerisme, is een passie van me. Mijn vrienden lachen altijd om hoe goed ik ben voorbereid als het gaat om het kennen van lokale bezienswaardigheden, geschiedenis en gerechten,” zegt ze met een glimlach.
Tekst © Krzysztof Komorek (Donos kulturalny) (vrije vertaling: Jos Demol) - foto's © Grzegorz Masłowski / Grzegorz Karnas / Urszula Las
(*) De term “paratheater” werd bedacht door wijlen de Poolse theaterregisseur Jerzy Grotowski, om een zeer dynamische en viscerale opvoeringsstijl aan te duiden die erop gericht was de traditionele scheidslijnen tussen publiek en performers weg te vagen. Paratheater werd ook buiten in de bossen van Polen uitgevoerd als non-performance evenementen.
Bandcamp „Ytinamuh”
Bandcamp “Voiceact”
Dit artikel wordt gelijktijdig gepubliceerd in de volgende Europese tijdschriften, in het kader van “ Groovin' High ”, een actie om jonge vrouwelijke jazz- en bluesmuzikanten in de kijker te zetten: Citizen Jazz (Fr), JazzMania (Be), Jazz'halo (Be), Jazz-Fun (DE), Donos Kulturalny (PL), In&OutJazz (ES) en Salt Peanuts (DK, SE, NO).
This article is co-published simultaneously in the following European magazines, as part of « Groovin’ High », an operation to highlight young jazz and blues female musicians : Citizen Jazz (Fr), JazzMania (Be), Jazz’halo (Be), Jazz-Fun (DE), Donos Kulturalny (PL), In&OutJazz (ES) and Salt Peanuts (DK, SE, NO)
Cet article est publié simultanément dans les magazines européens suivants, à l'occasion de “ Groovin' High ”, une opération de mise en avant des jeunes musiciennes de jazz et blues : Citizen Jazz (Fr), JazzMania (Be), Jazz'halo (Be), Jazz-Fun (DE), Donos Kulturalny (PL), In&OutJazz (ES) en Salt Peanuts (DK, SE, NO).
#Womentothefore #IWD2025
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Luca A. d'Agostino
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
France Paquay
Francesca Patella
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Renato Sclaunich
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Peter Van De Vijvere
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst