Asha Parkinson is een vrouw met sterke idealen. Ze is op een missie om culturen te verbinden door de kracht van muziek. Als saxofoniste plaveit Asha haar eigen compositorische pad, waarbij ze de grenzen tussen klassiek, jazz en wereldmuziek laat vervagen. Vanaf haar veertiende heeft Asha's zoektocht naar de "universele liefde die alles verbindt" haar een grote verscheidenheid aan projecten opgeleverd, van het interculturele koor Voices Beyond Division tot haar koor 'Encounters' met vrouwelijke Arabische dichteressen. Momenteel bereidt ze zich voor op de release van haar tweede album, getiteld “Possession”.
© Richard Kaby
Asha komt oorspronkelijk uit Kent en groeide op in een muzikale familie met als krachtig vrouwelijk rolmodel haar moeder, een volleerde pianiste en muziekdocente. Opgevoed met het geloof in een holistische muzikale opvoeding, werd Asha al op jonge leeftijd ondergedompeld in muziek en begon ze op zesjarige leeftijd met piano spelen. Asha legt uit: "We luisterden thuis altijd naar veel muziek, van Stockhausen tot gamelan."
Op haar twaalfde behaalde Asha Grade Eight op piano en saxofoon. Toen haar interesse in improvisatie begon te groeien, sloot ze zich aan bij het National Youth Jazz Collective voordat ze uiteindelijk auditie deed voor de Purcell School.
"Op Purcell ontdekte ik dat ik echt van compositie hield," zegt Asha. "Ik dacht eerst niet dat ik een first-study composer kon worden, maar toen raakte ik er echt in verzeild en ontdekte ik mijn behoefte om ideeën in notenschrift om te zetten. Ik wilde ook heel graag componeren, omdat ik van plan was om een koorstuk te schrijven dat kinderkoren met een islamitische, christelijke en joodse achtergrond zou samenbrengen met een kamerorkest en Arabische instrumenten - dat werd het Voices Beyond Divisions project. In de Purcell-omgeving zijn hielp om mijn ideeën te focussen in een award-winning project."
Asha ontving de Diana Legacy Award voor haar humanitaire werk met Voices Beyond Division.
Na Purcell ging Asha studeren aan de Guildhall. Hier richtte zij Kalpadruma (wat 'levensboom' betekent) op, haar "gemengde ensemble dat klassieke en jazzmuzikanten samenbrengt, waar ik materiaal kon schrijven met ruimte voor improvisatie-elementen en kon samenwerken met muzikanten uit verschillende wereldmuziektradities. Aanvankelijk waren het gespecialiseerde Indiase musici, daarna Arabische, Griekse en Flamenco muzikanten. Ik kon andere culturen absorberen door middel van muziek; om zo een authentieke geluidswereld te creëren die verder ging dan die genres."
© Pat Pascal
Asha studeerde af aan Guildhall tijdens de pandemie en werd daarna een Jazz South Breakthrough Commission artiest. Het werk dat ze creëerde, 'Encounters', is een interculturele samenwerking met vrouwelijke Arabische dichters waaronder Maram Al-Masri en Syrische muzikanten.
"”Encounters” onderzoekt de aard van het vrouw-zijn op plaatsen waar oorlogen woeden," legt Asha uit. "Ik denk dat we allemaal op verschillende manieren te maken krijgen met vrouwenhaat over de hele wereld. Het is zeer interessant om gesprekken te voeren met vrouwen in andere culturen, culturen die meer beïnvloed worden door orthodoxe religie, en te zien hoeveel beperkingen er zijn. Er is een gedeelde vrouwelijke identiteit die bestaat in de vrouwelijke vredesbewegingen, zoals de Women's International League for Peace and Freedom, die vrouwen van over de hele wereld verbindt in een pacifistische dialoog. In mijn werk probeer ik me altijd te verbinden met universele liefde; ik vind overal ideeën in."
Asha werd van jongs af aan aangemoedigd: "Ik ben opgegroeid met een verhalenverteller als vader. Ik haal veel inspiratie uit verhalen en poëzie. Op het nieuwe album “Possession” staan bijvoorbeeld ideeën uit verhalen die mijn vader me vertelde, ideeën van Huxley, Tolstoj, Rumi. Ideeën die je leest en waarvan je niet denkt 'Dat is echt fascinerend', maar 'Dat verklaart echt heel veel!'".
Asha koos de Zweedse zangeres Rebecka Edlund om de originele teksten op dit nieuwste album in te spreken. Ze beschrijft Edlund als "ruimdenkend en hardwerkend als het gaat om het leren van mijn liedjes, met een echt gevoel van een allesomvattende muzikante en zangeres, met die grote persoonlijkheid om de boodschap over te brengen."
"De invloed van mijn studie van Arabische toonladders en ritmes is echt doorgesijpeld in mijn eigen compositorische stem. Een van de nummers op het nieuwe album is mijn zetting van het originele Aramese ‘Onze Vader’, waar ik al heel lang door gefascineerd ben, omdat de boodschap heel anders is dan de moderne versie. God heeft geen gender, er is geen zondebesef, het is meer ‘leidt ons naar ons ware doel'; in plaats van 'dagelijks brood' is het 'geef ons wijsheid en begrip voor onze dagelijkse behoeften'. Het voelde veel meer als een gelijkwaardige dialoog, in plaats van een zeer onderdanige boodschap."
Naast optredens met Kalpadruma op podia als Ronnie Scott's, is Asha freelance saxofonist bij groepen als het National Youth Jazz Orchestra. "Ik heb aan verschillende projecten gewerkt, waaronder het Hermeto Pascoal project, de Amy Winehouse serie en meer recentelijk het arrangeren van muziek voor NYJO's Blue Note shows. NYJO ondersteunt me ook deels voor het nieuwe Kalpadruma album."
Gevraagd naar haar mening over de Internationale Vrouwendag zegt Asha: "Ik denk dat het heel belangrijk is. Het helpt om nieuwe rolmodellen te creëren voor jonge vrouwen, door te laten zien dat er mensen zijn naar wie ze kunnen opkijken en in wie ze zichzelf kunnen zien, in door mannen gedomineerde beroepen, zoals een vrouw in de jazz. Ik denk ook dat het essentieel is voor vrouwen om erkenning te krijgen als onderdeel van het team - niet alleen als sterspeler - maar als gelijkwaardig lid van een groep."
© Broadway Studios
Asha Parkinson, begin twintig, is een jonge vrouw boordevol ideeën en legt uit dat Kalpadruma, met zijn flexibele bezetting, zich goed zou lenen voor nationale en internationale tournees. "Ik zou graag samenwerken met vrouwen over de hele wereld en deze projecten ook naar scholen brengen om kinderen kennis te laten maken met onze interculturele muziek en tolerantie bij het creëren.”
Interview © Kai Hoffman (vrije vertaling) - foto’s © Pat Pascal / Broadway Studios / Richard Kaby
Asha Parkinson brengt in juli 2024 “Possession” uit met Kalpadruma op Ubuntu Records, met ondersteuning van Help Musicians.
Dit artikel wordt gelijktijdig gepubliceerd in de volgende Europese magazines, als onderdeel van " Giant Steps " een actie om jonge vrouwelijke jazz en blues muzikanten in de kijker te zetten : Citizen Jazz (Fr), JazzMania (Be), Jazz'halo (Be), LondonJazz News (UK), Jazz-Fun (DE), Giornale della musica (IT), In&Out Jazz (ES) en Donos Kulturalny (PL).
#Womentothefore #IWD2024
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst