Ter gelegenheid van de release van zijn nieuwe album 'Sphere' op ECM, stond de Zweedse pianist ons een kort interview toe.
Na Satie, Mompou, Bartok op het album "Contra La Indecision", liet je je voor "Sphere" inspireren door Scandinavische musici. Kan je ons wat meer vertellen over deze keuze ?
Het gebeurde als vanzelf, zoals met alle trioplaten... Het komt zelden voor dat je op voorhand beslist om dit of dat te spelen en op te nemen. Deze dingen gebeuren, en dan denk je dat je dit of dat stuk kunt uitproberen, het resultaat is eigenlijk een cluster van toevalligheden omdat niets op voorhand beslist is.
Je bedoelt dat je de thema's op dat moment kiest ?
Dat kan gebeuren, maar over het algemeen proberen we de stukken uit en kijken we wat we ermee kunnen doen. In het geval van deze specifieke opname betekende covid dat de stukken lang voor de opname waren gekozen, maar gezien de omstandigheden hadden we niet de gelegenheid om een juiste volgorde te bepalen. Dus in dit geval wisten we wat we gingen opnemen. Maar als je dan in de studio bent, kunnen dingen anders klinken dan je dacht toen je daar aankwam; je gaat mee met de sfeer, het geluid van het moment, het is elke keer anders dan wat je je in het begin had voorgesteld.
Er staan bijvoorbeeld twee versies op van "You Shall Plant A Tree", een kwestie van sfeer ?
De reden is dat we twee verschillende takes hadden. Manfred, die zoals altijd zeer betrokken is bij de projecten, vond dit nummer erg goed en stelde voor dat we een versie ervan aan het begin en een aan het einde van het album zouden zetten.
Blijkt uit deze titel ook een besef van het belang van de natuur ?
Het heeft meer te maken met hoe je een goed mens wordt.
Per Nørgård werd beïnvloed door de plaats van de mens in de maatschappij…
Ja, daar kunnen we inderdaad naar verwijzen.
Wat Jun-Hee Woo's "The Red Flower" betreft, heb ik geprobeerd informatie over deze componist te vinden, maar ik kon niets vinden…
Ja, inderdaad, Er is moeilijk informatie over deze persoon te vinden: hij is een componist uit Noord-Korea. Anders Jormin bracht dit thema mee uit Noord-Korea, waar hij verschillende keren is geweest als professor aan de universiteit; praten over jazz in Noord-Korea is iets bijzonders... Als je er meer over wilt weten, moet je het Anders vragen, hij is een expert op dit gebied... Maar het is een zeer delicaat onderwerp: het is een zeer populair nummer daar... maar meer hoeft er niet over gezegd worden, denk ik...
Het klinkt een beetje als een popsong…
Inderdaad… (lacht)
Anders Jormin is een belangrijke pijler in het trio : als bassist, maar ook als componist : "Kingdom Of Coldness" en "Unquestioned Answer" zijn van zijn hand…
"Unquestioned Answer" komt uit een frase van Charles Ives. Anders is inderdaad zeer actief als componist. Hij schrijft ook voor grote orkesten. Hij komt vaak met nieuwe stukken.
Als je je discografie bekijkt, speel je vaak ongebruikelijke thema's, vooral in je selectie uit de zogenaamde standards…
De bekende standards komen al zoveel aan bod en door zoveel goede muzikanten, dat het zinloos zou zijn om ze in de studio opnieuw te spelen. Soms coveren we standards als we met gastmusici spelen. Maar er zijn daarnaast zoveel geweldige dingen die ik beluister en ook wil vertolken.
Het zijn veelal erg melodische stukken, net als de Latijnse thema's die je ook vaak speelt...
Ja, Anders en ik gaan graag terug naar de jaren 70 en coveren oude nummers, we vinden ook inspiratie in de Cubaanse muziek. Nogmaals, het gaat allemaal om de dingen waar we naar luisteren en waar we van houden, het is niet ingewikkelder dan dat. Het is gewoon een kwestie van onze eigen manier vinden om ze te interpreteren.
Over teruggaan in de tijd gesproken, je speelde ooit met Toots Thielemans…
Ik heb hem vaak in België ontmoet, want mijn vrouw is Belgische en ik kom hier vaak terug. Toots speelde dikwijls in Zweden, hij heeft er zelfs een tijdje gewoond, en hij was hier ontzettend populair. Ik speelde met Red Mitchell in Zweden, en toen Toots in 1968 kwam vormden we een trio met hem, we ontmoetten ook Ben Webster die daar toen woonde. Dat zijn geweldige herinneringen!
Tekst © Jean-Pierre Goffin - foto’s © Guy Van de Poel / Gunnar Holmberg / Jacky Lepage
Een samenwerking JazzMania / Jazz’halo
BOBO STENSON TRIO – Sphere
ECM
Recensie Georges Tonla Briquet (NL)
Recensie Jean-Pierre Goffin (F)
http://www.bobostenson.com/
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst