Het festival als kruispunt
‘Ik sta op een kruispunt en probeer midden in het verkeer te blijven staan,
waar stijlen en generaties elkaar kruisen, ontmoeten, met elkaar botsen,
en vanuit die ontmoeting opnieuw hun eigen weg volgen.’
Claron McFadden
Crossroads: dat woord kwam al bij de eerste gesprekken met festivalartiest Claron McFadden opborrelen. In haar carrière stromen immers de meest uiteenlopende muzikale werelden samen. McFadden is wereldberoemd als operazangeres in hedendaags en eeuwenoud repertoire en slaat als maker vaak de brug naar het theater. Van thuis uit kreeg ze gospel en funk ingelepeld, maar ook Woody Guthrie en de Beatles. En hoewel ze een klassieke opleiding genoot, laveert ze even graag tussen jazz en vrije improvisatie.
‘Crossroads’ is niet alleen een sprekend beeld; er gaat ook een interessante symboliek van uit. Als je aan een kruispunt komt, heb je de vrijheid om eender welke richting uit te gaan. Maar net die speelruimte dwingt je om een keuze te maken en een pad in te slaan. Zelfs eeuwenoude mythen beschrijven kruispunten als een soort tussen-plaats: je bent noch hier, noch daar. Voorbij het kruispunt dient zich onherroepelijk een andere wereld aan, waarvan je vooraf nooit zeker weet hoe die eruitziet. Daarvoor moet je de oversteek maken.
Met Claron McFadden als gids verkennen we enkele kruispunten van en met de traditionele, West-Europese kunstmuziek. Zo creëert ze een voorstelling in de vorm van een radioprogramma rond de beruchte vaudevillian Ada ‘Bricktop’ Smith, die in de jaren twintig van de vorige eeuw het Parijse nachtleven wakker schudde. Daarnaast slaat McFadden de handen in elkaar met de volgende generatie: samen met studenten van de conservatoria van Brussel en Gent cureert ze een happening rond Gavin Bryars' iconische compositie Jesus' Blood Never Failed Me Yet. Tot slot duikt ze samen met Ensemble TaCTuS in het oeuvre van David Lang.
Claron McFadden © Sergei Shef
Een authentieke ontmoeting
Waar wegen samenkomen, gebeuren ook ontmoetingen – nu eens harmonieus, dan weer met een botsing. Beide opties kunnen voor alle partijen verrijkend zijn. Op het kruispunt van genres en tradities zijn nieuwsgierigheid en integriteit cruciaal. In het beste geval is de ontmoeting een oprechte poging tot wederzijds begrip en duurzame verbinding. Een mooi voorbeeld daarvan is het Molenbeekse project Musikaa, dat na vier jaar zijn apotheose krijgt.
Die nood aan verbinding hangt samen met onze thuishaven Brussel, nog zo’n ongelooflijk rijk kruispunt. De Belgische hoofdstad blijft een van de meest multiculturele steden ter wereld, met meer dan 180 nationaliteiten en 100 gesproken talen op nauwelijks 32 km2 . Naast die culturele verschillen zijn we ons ook bewust van de grote economische verschillen tussen de inwoners. In deze super diverse omgeving is het essentieel dat we zo veel mogelijk mensen bereiken én betrekken.
Joost Fonteyne © Kay Lacombe
Het spinnetje op je schouder
Willy Malisse, stichter van het Kortrijkse kunstencentrum Limelight, waar mijn loopbaan begon, vertelde ooit dat je tijdens een feest ‘altijd het gevoel moet hebben dat er een spinnetje op je schouder zit’. Er mag met andere woorden iets zijn dat verrast, dat uit een onverwachte hoek komt. Dat verrassende en onverwachte trekken we door in het programma van Klarafestival. Het is de taak van het festival om de plek op te zoeken waar vertrouwde en minder betreden paden samenkomen, en zo een context te creëren waarbinnen het klassieke repertoire een hedendaagse betekenis krijgt.
De artiesten die we in 2024 in petto hebben, zijn doordrongen van dat idee. Stuk voor stuk zijn het kunstenaars die bewust kiezen voor klassieke muziek, maar hun aanpak is soms onconventioneel. Het zijn vragenstellers, die kritisch nadenken over de muziek die ze schrijven of uitvoeren. Wim Henderickx belichaamde dat ten voeten uit. Geïnspireerd door diverse muziektalen probeerde hij ze ook zelf te leren spreken. Samen met het Belgian National Orchestra brengen we hommage aan de recent overleden componist.
In het project Ogresse neemt Cecile McLorin Salvant de traditionele vorm van de liedcyclus als vertrekpunt, maar steekt ze muzikaal over naar de jazz en het Franse chanson, en naar het theatrale van de opera.
Iván Fischer gebruikt dan weer de Mattheüspassie als springplank naar het grenzeloze project Compassion, waarin hij de muziek van bedreigde volkeren en minderheden integreert. Wat al deze artiesten bovenal gemeen hebben, is hun generositeit en openheid. We nodigen je uit om met hen samen te komen op het kruispunt van dit festival.
© Interview met Joost Fonteyne, opgetekend door Jasper Croonen
Foto Joost Fonteyne © Kay Lacombe
In case you LIKE us, please click here:
Hotel-Brasserie
Markt 2 - 8820 TORHOUT
Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse
Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée
Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant
Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon
Pedro Soler
(08/06/1938 – 03/08/2024)
foto © Jacky Lepage
Special thanks to our photographers:
Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte
Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper
Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Jeroen Goddemaer
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein
Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre
Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten
Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden
Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner
and to our writers:
Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Chris Joris
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst